Do roku 2030 chceme u nových aut o třicet procent méně emisí, požaduje V4

© Shutterstock

Premiéři V4 včetně Babiše podporují návrh Komise, aby do roku 2030 všechna nová auta vypouštěla do ovzduší o třicet procent méně emisí oxidu uhličitého než v roce 2021. Společně se svým bulharským kolegou to napsali kancléři předsednického Rakouska Kurzovi.

Premiér Andrej Babiš spolu s premiéry ostatních zemí V4 a Bulharska píše, že návrh předložený Evropskou komisí loni v listopadu je potřeba posuzovat z několika úhlů, neboť má široké dopady. Jednou z perspektiv jsou podle nich klimatické cíle EU a zlepšování ovzduší v členských zemích, další je konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a třetí pak „socioekonomické perspektivy občanů v jejich roli zaměstnanců a spotřebitelů“.

Rakousko jako nynější předsednická země řídí diskuse členských států EU o návrzích Komise. O věci budou jednat ministři životního prostředí příští úterý v Lucemburku. Až země domluví přijatelný kompromis, o finální podobě pravidel bude Rakousko jejich jménem jednat s Evropským parlamentem.

Nová auta by měla vypouštět méně emisí. Návrh schválený europarlamentem ale naráží na kritiku

Evropský parlament se dnes vyslovil pro přísné snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle automobilového průmyslu jsou ale nastavené limity až příliš ambiciózní.

Visegrádské požadavky

Přechod k nízkouhlíkové ekonomice musí být podle názorů předsedů vlád středoevropských zemí evoluční a postupný. Zároveň by měl odrážet kupní sílu populace napříč Evropou.

Pokud budou nízkoemisní auta pro občany některých zemí nedostupná, výsledkem  bude zvýšený dovoz použitých vozidel ze zemí s vyšší kupní silou. „Přechod k čisté mobilitě nesmí vytvořit nové dělicí linie napříč Unií ani neproporčním způsobem ovlivnit socioekonomické sbližování,“ varují premiéři v dopise.

Nynější vývoj jednání o návrhu mezi členskými zeměmi prý u států V4 a Bulharska vyvolává znepokojení, že ambice snižování emisí jsou na „nerealistické úrovni“. Předsedové vlád připomínají, že předpoklady Komise ukazují, že její původní návrh správným způsobem vyvažuje perspektivy automobilového průmyslu i ochrany životního prostředí.

Po osobních autech a dodávkách bude mít EU emisní limity i pro velké náklaďáky

Těžké nákladní automobily se na celkových emisích CO2 ze silniční dopravy podílejí asi čtvrtinou. Zatím pro ně v EU neplatily žádné limity. Nově je má zavést dnešní návrh Evropské komise. Tradičně ho kritizují jak ekologové, tak výrobci aut.

Přísnější Parlament

Jenom den předtím se Evropský parlament vyslovil pro přísnější pravidla, která počítají se snížením emisí o čtyřicet procent. „Získat podporu Evropského parlamentu pro čtyřicetiprocentní cíl snížení emisí CO2 do roku 2030 nebylo snadné a na dosažený výsledek jsem hrdá. Stejně důležitý je i cíl snížení emisí o dvacet procent do roku 2025,“ uvedla zpravodajka Miriam Dalliová (S&D).

K parlamentnímu rozhodnutí se už stihlo vyjádřit také české Sdružení automobilového průmyslu. Podle něj by společným cílem mělo být zvolení takového tempa, které nepoškodí ekonomický růst, konkurenceschopnost, zaměstnanost v automobilovém průmyslu, ale i dostupnost mobility pro zákazníky.

„Politické rozhodnutí Evropského parlamentu, který požaduje urychlený přechod k elektromobilitě, navíc ještě s uložením povinnosti výrobců prodávat určitý podíl elektromobilů, vnímáme s vážnými obavami,“ řekl ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.  Podle něj totiž zcela opomíjí otázku, zda jsou pro takový přechod zajištěny rámcové podmínky, a zda občané budou chtít tyto automobily kupovat.

„Současná čísla tomu absolutně neodpovídají a při zohlednění možných dopadů a současném energetickém mixu je tak minimálně sporné, zda se cíle této legislativy, tedy snížení emisí CO2, podaří touto cestou dosáhnout či naopak dále porostou, “ dodal Petzl.