Města v ČR si užijí méně výfuků z autobusů. Díky fondům EU

zdroj: SOR Libchavy, s. r. o., www.sor.cz

Autobusy na stlačený zemní plyn pomáhají snižovat emise CO2 i množství prachových částic v ovzduší. Navíc se dopravním podnikům ekonomicky vyplatí. Potřebují ale finanční injekci na jejich pořízení, protože CNG busy jsou o něco dražší než klasické. V novém programovém období by města mohla podporu pro alternativní dopravu získávat z Integrovaného regionálního operačního programu. Třeba i na elektrobusy.

Do roka by mělo po České republice jezdit nejméně 750 autobusů na stlačený zemní plyn (CNG), odhaduje Český plynárenský svaz (ČPS). V současné době se po českých silnicích takových autobusů prohání 512, a to nejméně v pětatřiceti městech.

Během následujícího roku by měly plynové autobusy v Česku přibývat rychlejším tempem než dosud. Například v loňském roce jich přibyly čtyři desítky, i když nových autobusů (klasických i alternativních) bylo celkově zaregistrováno téměř devět set.

Podle svých zastánců má CNG pohon řadu výhod. Vypouští asi o 25 až 30 procent emisí CO2 méně než dieselové autobusy. Ještě větší rozdíl je v pevných prachových částicích, které CNG autobusy téměř nevypouští. 

Praktická změna

Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy je možné debatovat o tom, jestli existují ještě šetrnější technologie k životnímu prostředí. Je prý ale jisté, že pro dopravní podniky je přechod k autobusům na CNG mezi alternativními vozidly nejpraktičtější.

„V segmentu autobusové dopravy jsou vozidla s technologií pohonu CNG jediným sériově vyráběným a dostupným produktem, kterým lze bez dalších úprav organizace provozu nahrazovat autobusy s naftovým pohonem,“ řekl EurActivu.  

Díky tomu, že autobusy mají na jedno naplnění dojezd asi 550 kilometrů, je jejich nasazení v provozu MHD a příměstských doprav podle Landy pohodlné. Kladno jich v současné době provozuje 28 (z celkových 170 autobusů) a postupně by měly CNG busy tvořit jednu třetinu vozového parku.  

Ušetřit za palivo

Díky nižší ceně paliva se plynové autobusy začínají dopravním podnikům také poměrně rychle vyplácet. „Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně přes deset milionů korun,“ řekl k tomu novinářům výkonný ředitel ČPS Jan Ruml.

S těmito myšlenkami například aktuálně pořizuje plynové autobusy brněnský dopravní podnik. Autobusů na CNG  má v Brně tento měsíc začít jezdit dvanáct a na přelomu roku chce podnik pořídit dalších téměř devět desítek.

„Snížit negativní vliv provozu autobusů na životní prostředí ve městě, obnovit vozový park, a tím zvýšit podíl nízkopodlažních autobusů ze 40 na 70 %, a snížit finanční náklady na provoz MHD,“ vyjmenoval záměry brněnského podniku generální ředitel Miloš Havránek.

Praha bez CNG

Některá města si ale nákup ekologičtějších autobusů raději rozmyslí kvůli ceně. Podle čísel ministerstva životního prostředí (MŽP) se cena za jeden autobus pohybuje okolo 6,8 milionu korun. Přibližně 13 milionů pak stojí vybudování plnicí stanice.

Například Praha zatím o zavedení CNG autobusů neuvažuje. „Důvodem jsou vysoké pořizovací náklady spojené s nákupem samotných autobusů, ale zejména s vybudováním rychloplnících stanic CNG a do značné míry i souvisejícími stavebními úpravami servisního zázemí,“ vysvětlila redakci mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.

V hlavním městě tak budou plynové autobusy jezdit až tehdy, když budou jejich financování v metropoli zajišťovat například evropské peníze. Praha ale kvůli své ekonomické výkonnosti spadá do jiné kategorie regionů než zbytek Česka, a proto má cestu k takovým penězům omezenější.

Evropské finance

Díky penězům z evropských fondů si CNG autobusy nakoupil třeba právě dopravní podnik města Brna, podobně jako sedm dopravců v dalších městech včetně Ostravy a Opavy.  

Finance na výměnu nejstarších a nejméně ekologických autobusů ve výši jedné miliardy korun se v lednu podařilo vyjednat ministerstvu životního prostředí. Využít je ovšem mohla jen města v Moravskoslezském, Jihomoravském a Ústeckém kraji. Z evropských peněz mohla financovat až 85 % nákladů.

Evropské fondy by měly alternativní dopravu ve městech podporovat i v novém programovém období. Původně se na ni měl soustředit Operační program Životní prostředí v gesci MŽP. To se ale rozhodlo alternativní dopravu z programu vypustit.

Autobusy na CNG mají být společně s elektrobusy páteří nekolejového systému MHD například v Ostravě.

Podle Dominiky Pospíšilové z tiskového oddělení ministerstva to bylo kvůli tomu, že množství emisí v ovzduší je možné snižovat i levnějšími způsoby. Objem peněz v operačním programu se přitom oproti minulému období výrazně snižuje, dodala.   

Alternativní dopravu by ale měl podporovat Integrovaný regionální operační program (IROP), který má na starosti ministerstvo pro místní rozvoj.

Autobusy na elektřinu

Některé dopravní podniky ovšem nemají zájem pouze o dotace na pořizování plynových autobusů. Počítají také s elektrobusy. Například Ostrava prý uvítá, když na ně budou pamatovat také evropské fondy.

„V rámci strategie ‚Zelená a čistá Ostrava 2025‘ plánujeme provozování elektrobusů s pohonem na baterie na vnitroobvodových linkách. Takový dotační titul bychom v nadcházejícím období přivítali. Autobusy na CNG společně s elektrobusy by byly páteří nekolejového dopravního systému MHD v Ostravě,“ řekl redakci mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.

Autor: Adéla Denková