Čerpací stanice na CNG už najdou čeští řidiči snadněji, letos jich přibude 45

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: ponsulak

Do tří let by mělo mít Česko stovku nových čerpacích stanic na stlačený zemní plyn. Alternativní palivo je v ČR častější hlavně díky zájmu firem s velkým vozovým parkem nebo dopravních podniků. Je pro ně totiž výhodnější než klasická paliva. Nadále se ale řeší problémy s parkováním v garážích kvůli bezpečnosti.

Řidiči vozů na stlačený zemní plyn (compressed natural gas – CNG) se mohou v nejbližších letech těšit na pohodlnější tankování. Do tří let se totiž Česká republika dočká stovky nových CNG stanic, plánuje Český plynárenský svaz (ČPS).

V současné době je v Česku 52 veřejných plniček a do konce letošního roku má provoz zahájit dalších 45. Přibýt mají v řadě velkých měst po celé republice.

„Devět z dvanácti naplánovaných plnicích stanic navazujeme na depa České pošty, která postupně přeměňuje svůj vozový park a plánuje provozovat celkem 2.900 vozů na CNG,“ řekl včera (22. ledna) novinářům marketingový ředitel společnosti Vemex Hugo Kysilka.

Pro flotily

Česká pošta byla v Česku první společností, která začala ve velkém využívat CNG. Z jejích 5.300 vozů dnes na stlačený zemní plyn jezdí 692.

„Tato vozidla jsou v běžném provozu jednoznačně výhodnější, s auty na CNG šetříme až čtyřicet procent nákladů,“ řekl na setkání s médii ředitel odboru dopravy České pošty Jan Kubásek.

Další velký vozový park na stlačený zemní plyn vlastní skupina Vítkovice. Se svými čtyřmi stovkami vozů na CNG prý ročně šetří okolo 14 milionů korun.  

Právě ve flotilách organizací a firem nebo v hromadné dopravě se vozidla na stlačený zemní plyn využívají nejvíc. A to nejen kvůli ohleduplnosti k životnímu prostředí, ale především kvůli zmíněným úsporám.

Plničky na benzinkách

„Cena CNG je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě. Toho jsou si motoristé vědomi, a proto si CNG vybírají například firmy s velkými autoparky, spediční firmy a dopravní podniky,“ vysvětluje místopředseda představenstva E.ON Energie a místopředseda Rady ČPS Jiří Šimek.

Firmám se pak také vyplatí postavit plnicí stanici přímo ve vlastním areálu. Takové plničky ale mohou být i veřejně přístupné.

Vemex patří ve výstavbě plniček k lídrům společně s E.ON Energie a společností Vítkovice Doprava. Ta letos plánuje postavit další nové plničky na stávajících čerpacích stanicích Benzina.

„Spolupráce s Benzinou bude příznivá v tom, že pistole pro CNG u nás najde každý na stejném stojanu jako ty na naftu nebo benzin, jako je to běžné v Rakousku či Německu,“ komentoval to ředitel plynárenského svazu Jan Ruml.    

Rozvoj v Evropě

Pro Česko tak nebude problém splnit podmínky nově připravené směrnice o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, kterou projednávají europoslanci a členské státy. V dubnu by o ní měl hlasovat Evropský parlament.

Evropská unie chce zavést konkrétní počty plnicích stanic na CNG, protože síť není v Evropě rovnoměrná. Evropská komise navrhla, aby byly stanice rozmístěny maximálně ve vzdálenosti 150 km, europoslanci nyní navrhují vzdálenost 100 km.

Běžně přitom mají sériově vyráběné vozy na CNG dojezd asi 400 km. Jsou ale vybaveny i přídavnou nádrží na benzín, takže celkový dojezd je o několik stovek kilometrů delší.

„Do konce roku 2014 by mohlo být v Česku v provozu devadesát veřejných stanic, v každém kraji alespoň šest. Podmínky směrnice už teď bez problémů plníme,“ shrnul Jiří Šimek.    

Čistější autobusy

Vzhledem k tomuto vývoji není překvapivé, že roste i počet automobilů s CNG pohonem. V Česku jich už jezdí více než 6,7 tisíce, což je o dva tisíce víc než před rokem. Nejde jenom o osobní auta, ale také autobusy a nákladní automobily.

Autobusů na CNG jezdí v Česku asi 430, brzy by jich ale mělo být víc. V současné době je využívají například dopravní podniky v Kladně, Pardubicích nebo Jihlavě, nákup letos plánuje Ostrava nebo Brno.

Podle ministerstva životního prostředí přitom existuje naděje, že na obnovu autobusového parku bude moci Česká republika využít i jedné miliardy korun z evropských fondů.

Nízká daň

„CNG je vůbec nejlevnější pohonnou hmotou, jeho cena na jeden kilometr se pohybuje mezi 1 – 1,40 Kč. Má také nulovou silniční daň,“ zmiňuje jednu z hlavních výhod CNG aut Jan Ruml.

Důvodem výhodné ceny je z velké části minimální spotřební daň. Díky podpoře alternativních paliv totiž stát vybírá pouze 36 haléřů za litr, což je výrazně méně než u nafty (11 Kč/l).

Problémy s garážováním

Nevýhodou ale může být pro některé řidiče komplikovanější parkování. V garážích totiž podle vyhlášky o jízdě na pozemních komunikacích mohou taková auta parkovat pouze tehdy, když je to výslovně povoleno.

Podle pravidel o požární ochraně staveb pak vozy na CNG nemohou parkovat v garáži, která není vybavena například detektory plynu nebo účinným větráním.

„Pokud jsou splněny všechny technické podmínky a požadavky pro bezpečný provoz aut s tímto pohonem, nemáme s jejich parkováním problém a CNG pohon je z našeho pohledu bezpečný,“ řekla k tomu EurActivu mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR Nicole Zaoralová.

Autor: Adéla Denková