Byznys českých dopravců zůstává v ohrožení. Europarlament trvá na silnější ochraně řidičů

© Shutterstock

Čeští dopravci stále nemají vyhráno. Vyjednávání o mzdách řidičů se vracejí o krok zpět a dopravním podnikům hrozí, že budou muset svým zaměstnancům vyplácet stejnou mzdu, jakou mají řidiči v zemích, kterými projíždějí.

Princip „stejné odměny za stejnou práci na stejném místě“ se možná bude vztahovat i na řidiče mezinárodní dopravy. Plénum Evropského parlamentu dnes totiž smetlo ze stolu návrh výboru pro dopravu (TRAN), který by vyňal mezinárodní dopravu z působnosti revidované směrnice o vysílání pracovníků. Právě ta princip stejné odměny zavádí.

Mzdy pro zahraniční pracovníky rozdělovaly EU. Dohoda je na stole, český byznys ale nejásá

Pyrrhovo vítězství evropských institucí, nespokojenost, nedostatečnost. I takové komentáře zaznívají z úst českého byznysu směrem k čerstvé dohodě na směrnici o vysílání pracovníků. Česko však uspělo ve sporu ohledně silniční dopravy. Tu bude řešit speciální legislativa.

Pro Česko je výsledek dnešního hlasování zklamáním, neboť návrh výboru TRAN podporovalo.

„Česká republika podporuje vyváženou pozici výboru pro dopravu. Argumentů je víc než dost,“ uvedl před hlasováním na Twitteru státní tajemník pro evropské záležitosti Aleš Chmelař.

Zavedení principu stejné odměny v sektoru mezinárodní dopravy by mohlo vyústit v rostoucí mzdové náklady a obrovskou administrativní zátěž pro dopravce. Druhá strana táboru však tvrdí, že řidiči nesmějí být diskriminováni a zaslouží si stejná práva a ochranu jako ostatní zaměstnanci, na které se bude směrnice o vysílání pracovníků vztahovat.

Řidiči kamionů si zaslouží lepší podmínky. Europarlament si láme hlavu s tím, jak jim pomoci

Dopravci čekají na nová evropská pravidla, která by měla řidičům zajistit důstojnější platy a pracovní podmínky. Otázkou zůstává, jak novou legislativou neublížit férovým dopravcům a jak jim neubrat na konkurenceschopnosti.

Kompromisní návrh tak nakonec padl a výbor TRAN se teď bude muset nad svým návrhem znovu zamyslet a upravit ho, aby v příštím hlasování prošel. Do té doby budou dopravní firmy napříč EU pracovat v nejistotě.

Podle sdružení dopravců ČESMAD Bohemia hrozí, že bez celoevropské legislativy pro dopravu zavládne chaos, neboť státy budou uplatňovat svá vlastní pravidla. Čeští dopravci se přitom obávají, že pravidla západních zemí by byla vůči nim protekcionistická. Nadále však zachovávají optimismus.

„Nic není ztraceno, zdá se, že naše názory v parlamentu získávají stále větší pochopení,“ uvedl generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

Odmítnutí návrhu vytváří prostor pro protekcionismus

Nastávající nejistotu potvrzuje i česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO, ALDE).

„Prodlužuje se doba, po kterou bude panovat zmatek na trhu dopravy, kdy si každá země přichází se svojí vlastní protekcionistickou úpravou typu něměckého MiLog,“ uvedla Dlabajová.

Zákon MiLog zavádí na území Německa plošnou minimální mzdu ve výši 8,5 eura na hodinu. Týká se to nejen domácích zaměstnanců, ale i pracovníků ze zahraničních firem včetně řidičů kamionů a autobusů. Ti by v případě kontroly měli být schopni dokázat, že jejich mzda je alespoň na úrovni minimální německé mzdy. Jinak jim hrozí pokuta.

Martina Dlabajová: Mzdy pro české řidiče nevyřešíme na evropské úrovni

Budoucnost evropských dotací, Čapí hnízdo, ale také mzdy českých řidičů nebo exkluzivní stáže pro vybrané studenty. O tom všem jsme se bavili s europoslankyní Martinou Dlabajovou (ANO, ALDE). 

Dnešní rozhodnutí europarlamentu nepotěšilo ani české ministerstvo dopravy, podle kterého se západoevropské státy snaží vypudit české dopravce ze svého trhu.

„Těmito kroky ohrožují jeden ze základních pilířů Unie, kterým je volný pohyb pracovních sil,“ sdělil ČTK mluvčí úřadu Jakub Stadler s tím, že ministr dopravy Dan Ťok bude v následujících jednáních evropských ministrů dále aktivně otevírat toto téma.

Výsledná pravidla totiž nejsou pouze v rukou europarlamentu, ale i členských států. Ty musí k tzv. balíčku mobility zaujmout stanovisko a následně o něm jednat společně s europoslanci a Evropskou komisí. Teprve jejich dohoda určí budoucnost evropské dopravy.