Zdeněk Kaplan: V nabídce vozů na plyn je prostor pro manažerská auta nebo malá vozidla

Zdeněk Kaplan; zdroj: RWE Energo

Jedním z faktorů, které ovlivní rozvoj stlačeného zemního plynu v české dopravě, bude i nabídka sériově vyráběných aut, říká v rozhovoru Zdeněk Kaplan, jednatel firmy RWE Energo, která investuje do CNG stanic. Jak se podle něj budou vyvíjet alternativní paliva v České republice?

Stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Česku přibývají. Podle čeho si firmy vybírají jejich umístění?
Snažíme se vždy hodnotit obchodní potenciál dané lokality, který je ovlivněn řadou faktorů. Mezi nejdůležitějšími je to hustota provozu v daném místě a potenciální obchodní partneři v okolí. Pokud se nám podaří získat velkého zákazníka v určité lokalitě, snažíme se mu vyhovět a najít vhodnou lokalitu co nejblíže tak, aby jej tankování CNG neomezovalo. Na druhé straně bereme vždy v potaz výši nákladů souvisejících s připojením plynu a elektřiny.

„Nejvíce vozidel na stlačený zemní plyn přibude do roku 2020.“

Máte lepší zkušenosti s investicemi do projektů, jako jsou stanice určené pro dopravní podniky a jiné firmy, nebo s investicemi do veřejných plnicích stanic, kam běžně jezdí lidé se svými soukromými vozy?
Oba projekty mají své výhody i nevýhody. Pokud vybudujete stanici pro dopravní podnik, máte jistotu počátečních odběrů, ale zase jste závislí na jednom velkém zákazníkovi. U plnicí stanice pro veřejnost je to přesně naopak. Protože se ale snažíme využít výhod obou variant, je pro nás nejlepší výstavba veřejné CNG stanice u klasické čerpací stanice v lokalitě s velkým zákazníkem.

Jaká je zkušenost se zaváděním plnicích stojanů na CNG na klasických benzinkách? Vnímají distributoři klasických paliv CNG jako konkurenci?
To je otázka spíše pro ně, než pro nás. Naším zájmem bylo spolupracovat jak s velkými hráči na trhu, jako je Benzina či Čepro, tak i s provozovateli jednotlivých čerpacích stanic, a tak doplnit nabídku produktů na čerpacích stanicích o CNG. Vidíme v tom spíše synergii.

Jakou pro ně může mít CNG výhodu? CNG je přeci pro klasický paliva konkurencí.
Dnes v Česku jezdí 11 tisíc CNG vozidel, z toho je přes 9,7 tisíce osobních a užitkových aut. A ta musí někde tankovat. Provozovatelé čerpacích stanic tak zcela logicky chtějí těmto zákazníkům nabídnout možnost tankování u nich.
 

Komu patří budoucnost

Očekáváte v Česku strmý nárůst ve využívání vozů na CNG? V jakém časovém horizontu se to podle Vás stane?
Od začátku roku přibylo přes 3 000 CNG vozidel, což je rekordní nárůst. Vzhledem k tomu, že vozidla na CNG již dnes plní emisní limity, které budou platit v budoucnu, a navíc CNG poskytuje řidičům velkou ekonomickou výhodu, očekávám, že nejvíce vozidel na stlačený zemní plyn přibude do roku 2020. Bude záležet na více faktorech. Na tom, jak se budou vyvíjet pravidla a limity pro emise v dopravě, jak stát bude podporovat jednotlivá alternativní paliva, jak se budou vyvíjet ceny klasických pohonných hmot v porovnání s CNG. Jsem ale přesvědčen, že CNG je jednou z nejefektivnější cest k naplnění cílů v oblasti limitů. Pokud v tomto bude panovat shoda s politiky a výrobci aut, pak významný růst bude pokračovat i po roce 2020.

Lze odhadovat, kdy může naopak dojít k útlumu a CNG bude nahrazeno dalšími modernějšími technologiemi?
V současnosti se hodně hovoří o elektromobilitě jako o pohonu do budoucnosti. V současnosti je to však v porovnání s CNG velmi drahé řešení. Doba elektromobilů určitě přijde, jen co se podaří posunout kapacitu baterií, a tím výrazně posunout dojezd vozidel, a zároveň se povede podstatně snížit pořizovací náklady na elektromobily – alespoň na polovinu. Pokud bych si měl tipnout na časový horizont, tak to bude někde mezi lety 2025 až 2030. Ještě vzdálenější budoucnost pak může patřit vodíkovým technologiím.

„Budoucnost bude patřit vodíkovým technologiím.“

Jak je významná otázka pokračování snížené spotřební daně pro CNG po roce 2020? Máte představu, jak by se podpora měla ideálně vyvíjet?
Rád bych, aby se možnost snížené spotřební daně na CNG prodloužila až do roku 2025. CNG je čistší alternativou k ropě, a tak by mělo i do budoucna mít výhodu oproti klasickým kapalným pohonným hmotám.

Jaké další faktory kromě rozvoje infrastruktury a výše spotřební daně mohou podle Vás ještě vývoj na poli CNG v Česku ovlivnit?
Určitě to bude i nabídka sériově vyráběných aut na zemní plyn. I když je dnes na trhu přes 50 druhů osobních a užitkových vozidel na CNG, je potřeba doladit nabídku třeba manažerských vozidel nebo menších osobních aut.

Chystáte se do budoucna investovat také do plnicích stanic na LNG (zkapalněný zemní plyn)?
V současné době mapujeme trh a možnosti v českých podmínkách. Určitě nás ale zajímají takzvané LCNG  (kombinující LNG a CNG – pozn. red.) stanice, které by se mohly využít na dálničních tazích.

Adéla Denková