Auta mají před klimatem přednost

UPOZORNĚNÍ: Názor autora/autorů se nemusí shodnovat s názorem redakce EurActiv.cz

CafeBabel.com

Výrobci aut budou do budoucna muset snížit spotřebu paliva u všech nových vozů, říká Evropská komise. Jenomže Angela Merkel chce bránit zájmy německého automobilového průmyslu.

Ještěže máme Evropskou unii, jinak by ochrana ovzduší v Evropě zanikla již před dávnou dobou. Komise představila 7. února program, který nutí výrobce automobilů zajistit, aby všechna nová vozidla od roku 2012 produkovala maximálně 120g CO2/km vylučovaných zplodin.

Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas chtěl představit tento programový dokument už před dvěma týdny. Tento ambiciózní Řek usiloval o snížení hladiny na 120g CO2/km pouze zdokonalením motorů a jejich technologie. Nicméně Günter Verheugen (SPD), německý komisař průmyslu, byl ostře proti Dimasově návrhu. Podařilo se mu dosáhnout pro výrobce odklad, který jim umožnil odpočet až 10g bioethanolu, vylepšení výkonnosti systému klimatizací a také optimalizaci tlaku v pneumatikách.

Na ústupu

Verheugen je podporován Angelou Merkel (CDU), německou kancléřkou a současnou předsedkyní Evropské rady. Při své řeči k představitelům obchodu na konci ledna vyjádřila Merkel své přání jednat v plné síle proti bruselským plánům na ochranu ovzduší. Není divu, vždyť němečtí výrobci aut, především Mercedes a BMW, jsou velmi známí svými nejvyššími příjmy právě z prodeje pohodlných limuzín s vysokou spotřebou.

Neústupný projev Merkel byl zajisté překvapující. Konec konců jejím cílem bylo v průběhu jejího šestiměsíčního předsednictví v Radě ukázat zapálení pro ochranu ovzduší. Ať už mluvila k Parlamentu nebo ke Světovému ekonomickému fóru v Davosu, Merkel se snažila upustit od definování globálního oteplování jako „nejdůležitější výzvy pro lidstvo“. „Všem musí být jasné, že každá země se musí aktivně podílet na snižování škodlivých emisí“, zdůraznila v pro-ekologickém rozhovoru pro lednové vydání politického magazínu Cicero.

Přehřátí lidé

V podstatě jde pouze o horký vzduch, který jen vhání další nepotřebný oxid uhličitý do atmosféry. Merkel tvrdí, že chce zachránit odvětví ohrožené nařízeními o CO2. Na tom sice něco je, ale pokud se nějaké rozhodující kroky nepodniknou nyní, klimatická změna ohrozí celosvětovou ekonomiku. Držitel Nobelovy ceny a ekonom Sir Nicholas Stern provedl na toto téma výpočty, které uvedl ve zprávě na konci října. Navíc zrovna nedávno OSN odstranilo veškeré pochybnosti o tom, že globální oteplování způsobuje lidská činnost. Podle zprávy se můžeme dočkat vážných důsledků, pokud se co nejrychleji nepodniknou důležité kroky ke snížení CO2 emisí.

Merkel to ví a také je jí známo, že se Evropané bojí důsledků klimatických změn. Nyní se tato otázka stává velmi ožehavou. Přispívá k tomu nejen nepředvídatelné počasí několika posledních měsíců, ale i populistické ekologické aktivity, které se ocitají ve středu zájmů jako třeba Al Gorův dokument „Nepříjemná pravda“.

Odlákat jinam

I přesto německá kancléřka ochraňuje německý automobilový průmysl, aby jeho zámožná klientela mohla nadále brázdit města ve svých elegantních SUV. Což je nejen anachronické, ale i nezodpovědné. Evropa by měla změnit přístup ke svým ekologickým aktivitám, pokud stále ještě chce jednat ve shodě. Budoucnost leží v úsporných automobilech. Ti, kteří si to zatím stále neuvědomují, jsou hrozbou nejen pro životní prostředí, ale i pro samotná průmyslová odvětví.

Pokud by ekologické skupiny chtěly kritizovat Komisi za to, že se zapojuje do automobilové lobby, Dimas může být klidný, protože on částečně úspěchu dosáhl. Evropský automobilový průmysl bude poprvé volán k tomu, aby se podílel na ochraně klimatu. Je to sice malý, ale důležitý krok správným směrem – díky Evropské unii.