Výrobci automobilů chtějí odklad na snižování emisí

Znečištění auta

Automobiloví výrobci požadují, aby jim Brusel dal ještě další tři roky, aby se mohli připravit na nové přísnější limity pro emise oxidu uhličitého, které mají platit od roku 2012.

Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) tento týden vyzvala Komisi, aby dala výrobcům dostatek času, aby se mohli připravit na novou legislativu, v jejímž rámci mají omezit emise oxidu uhličitého u nových automobilů na průměrných 130 gramů na kilometr. Toto opatření se má týkat všech automobilů.

Evropská komise požaduje, aby výrobci tento cíl splnili do roku 2012. Prezident asociace ACEA Sergio Marchionne ale říká, že tento termín je příliš blízko, neboť právní rámec pravděpodobně nebude připraven do roku 2009. To je však doba, kdy budou muset návrhy automobilů, které se začnou vyrábět v roce 2012 muset opustit kreslící prkna. „Odvětví musí získat dostatek času, aby mohlo nové požadavky splnit. Prvním možným datem, kdy k tomu může dojít, je rok 2012,“ uvedl.

Marchionne dodal, že plán Komise přenést celé břemeno snižování emisí oxidu uhličitého na výrobce automobilů, pomíjí jiné možnosti snižování emisí, jako například řízení dopravy, využití biopaliv nebo zdanění a Evropu bude stát tisíce pracovních míst.

Ekologické organizace ovšem výrobce automobilů obviňují z toho, že se snaží zbavit své odpovědnosti tím, že volají po integrovaném přístupu a poukazují na selhání odvětví, které se před lety zavázalo k dobrovolnému snižování emisí.

Dobrovolná dohoda, kterou automobilky podepsaly s Komisí v roce 1998 požaduje, aby výrobci aut snížili v průměru emise veškerých vyráběných automobilů na 140 g/km do roku 2008. Automobilky ovšem dosud snížily emise pouze na 163 g/km. Komise proto nyní chce, aby celkové emise poklesly na 120 g/km do roku 2012. Výrobci automobilů by přitom k tomuto snížení měli sami přispět pomocí vylepšených technologií.

Plán Komise ještě musí schválit Parlament. Podle několika tiskových zpráv by ovšem zpravodaj k tomuto návrhu, britský liberál Chris Davies, mohl navrhnout posunutí termínu na rok 2014, kdy vstoupí v platnost nová pravidla pro emise jiných znečišťujících látek z automobilů (tato pravidla jsou známa pod označením Euro 6).

„Trvá roky, než dojde k výměně výrobních linek a výzkumu nové technologie. Nechceme výrobce aut z Evropy vyhnat,“ uvedl Davies pro list Financial Times.