Tísňovou linku 112 čekají změny, bude nám posílat i SMS zprávy

© Pixabay

Europoslanci na konci minulého roku přišli s návrhem na změny v oblasti celoevropské tísňové linky 112. Nová pravidla jsou součástí rozsáhlé reformy telekomunikací, kterou Komise navrhla v roce 2016. Dlouhá vyjednávání se konečně chýlí ke konci.

S reformou telekomunikací, jejíž výsledná podoba se v EU aktuálně dojednává, souvisí i několik nových návrhů, které se týkají tísňové linky 112. Evropský parlament zastává pozici, že celoevropské tísňové volání má v sobě možnosti, kterých je třeba využít. Jednání o tomto tématu začala již na podzim minulého roku, nyní se konečně zdá, že vyjednavači dosáhli (minimálně v tomto bodě reformy) shody.

Nové využití tísňové linky do původního návrhu Komise zanesla česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO, ALDE). Ti nyní s členskými státy jednají celkem o dvou novinkách, které by se známého čísla 112 týkaly.

„První změnou je linka 112 naopak, tedy situace, kdy by toto číslo umělo občany informovat například zprávou na obrazovku všech mobilů v dotčené oblasti o blížícím se nebezpečí, ať už by šlo o povodně, vichřici, zemětřesení nebo třeba teroristický útok,“ vysvětlila serveru EURACTIV Dita Charanzová.

Europoslanci by tak rádi nastavili pravidla, díky kterým by občané EU byli včas a jednoduše varováni před nebezpečím, které se kolem nich nachází.

„Tato praxe už dnes na několika místech lokálně funguje a osobně bych byl rád, kdyby se to stalo standardem. Sám si také nechávám posílat speciální bezpečnostní SMS, protože když už nic jiného, můžete se třeba vyhnout čekání v zácpě okolo místa nehody apod.,“ prozradil europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL/EPP).

Pomůže i systém GPS

Linka 112 ale může přispět k rychlejší a efektivnější pomoci lidem v nouzi i jiným způsobem. V legislativě se proto vyskytl i návrh na zavedení systému automatického zasílání přesné polohy volajícího. Mechanismus by záchranářům, hasičům či policistům pomohl pomocí souřadnic najít danou osobu zejména v těžko přístupných nebo neznámých místech.

„Pokud by člověk zavolal na 112, operátorovi by se automaticky ještě poslala SMS s polohou volajícího. To velmi zjednoduší a zrychlí práci záchranářů, protože ne každý je vždy schopný dobře a rychle popsat, kde se zrovna nachází,“ myslí si Zdechovský.

„Sami záchranáři si stěžují, že poloha mobilu bývá v odlehlejších oblastech velmi nepřesná. Toto by jim jednoznačně usnadnilo práci, často jde v takových případech o minuty,“ dodala Charanzová.

Efektivnější a rychlejší pomoc lidem v nouzi má však zajistit i tzv. systém eCall, který v sobě od 1. dubna 2018 musí mít povinně nainstalované každý nově vyrobený automobil, který bude uveden na evropský trh. Smyslem technologie je, aby auto samotné v případě nehody vytočilo tísňovou linku 112.

Součástí datového souboru, který systém odešle směrem k integrovanému záchrannému systému, je například čas nehody, aktuální poloha automobilu a směr jeho jízdy. Systém si ale všímá i počtu zapnutých bezpečnostních pásů (tím záchranáři určí, kolik osob se ve vozidle nachází) a je napojen i na systém airbagů.

Odesílá se však i výrobní číslo vozidla, a to zejména z důvodu informací ohledně bezpečnostních systémů vozidla a jejich umístění. K operátorovi by tyto údaje měly dorazit během čtrnácti až sedmnácti sekund od nehody.