Televize žádají volnější pravidla

Podle největší evropské televizní skupiny RTL je navrhovaná novela šestnáct let starých pravidel reklamy v evropských televizích pro novou mediální éru nedostačující. Evropská komise v prosinci navrhla zrušení některých omezení v oblasti reklamy v rámci změn v televizní regulaci.

Komerční televize Komise zklamala s návrhem delšího času bez reklamy během dětských a nových programů. Brusel chce kromě toho omezit uvádění krátkých reklam – například během čekání na rohový kop ve fotbalovém zápase, ale jen na sportovní zápasy.

„Jsme zklamaní. Myslíme si, že Brusel propásl šanci modernizovat reklamní pravidla v rychle se vyvíjejícím prostředí technologií a konkurence,“ uvedl šéf RTL Bernard Zeiter. Tradiční komerční televize se snažily získat větší volnost v používání reklam v souvislosti s rostoucí konkurencí v této oblasti. Kromě toho říká, že přísnější pravidla při dětských a nových programech by mohla ohrozit jejich tvorbu. Rostoucí počet digitálních kanálů, televize přes Internet a zařízení na přepínání reklamy rozdělil diváky a zkomplikoval klíčové podnikání tradičních terestrálních bezplatných vysílatelů, které se opírá o reklamu. Komise argumentuje, že v novele udělala pro tradiční televize, co mohla.

Novela navrhla zrušit zákaz reklamy v prvních dvaceti minutách programu a chce umožnit také reklamu produktů, jejichž konkrétní značky by se mohly objevovat v programech. Navrhované změny ještě musí schválit Evropský parlament a dvacet pět členských států Unie. V platnost by měla vstoupit od roku 2009.