Spotřebitelé brojí proti cílené online reklamě

zdroj: FreeDigitalPhotos.net.

Spotřebitelské organizace v Evropské unii, ale i ve Spojených státech si opakovaně stěžují, že samoregulace reklamního průmyslu, která má řešit ochranu soukromí uživatelů, nefunguje.

Obsahem dnešního (14. září) jednání mezi regulátory, zástupci Evropské komise a představiteli reklamní branže, které proběhne v Bruselu, je ochrana soukromí uživatelů při cílené reklamě na základě jejich chování na internetu.

Tu mají totiž již dlouhou dobu na mušce spotřebitelské organizace a také evropská exekutiva. Vloni na podzim eurokomisařka pro digitální agendu Neelie Kroes ale vyzvala reklamní průmysl k tomu, aby se problém pokusil vyřešit prostřednictvím samoregulace.

Tzv. behavioral advertising (cílená reklama na základě chování) totiž bedlivě sleduje chování návštěvníka webu a například podle stránek, které si často prohlíží, nebo odkazů, na něž kliká, zjišťuje jeho preference. Tyto informace, které se dají vyčíst z cookies uložených v jeho prohlížeči, se pak využívají jako podklady pro reklamu, která má za cíl přimět návštěvníka ke koupi produktu, který zrovna potřebuje nebo po něm touží.

„Cílenou reklamu na základě chování nemůžete zakázat, protože například pro online vydavatelství je velmi důležitá,“ řekl EurActivu Kimon Zorbas, viceprezident americké asociace Interactive Advertising Bureau (IAB).

I když spotřebitelské organizace chápou, že tento způsob reklamy přináší společnostem zisk, nelíbí se jim, jak k samoregulaci přistupují – konkrétně nesouhlasí s využíváním nepříliš známé ikonky, jejímž prostřednictvím si může uživatel cílenou reklamu odhlásit.

Vadí jim, že spotřebitelům není jasně nebo dostatečně vysvětleno, k čemu ona ikonka slouží –  to pak totiž často vede k tomu, že ji uživatel ignoruje nebo přehlédne. Takto například argumentují představitelé fóra amerických a evropských spotřebitelských organizací Transatlantic Consumer Dialogue (TACD).

Odvolávají se při tom na výzkum, z něhož vyplývá, že z těch uživatelů, kteří na ikonku opravdu kliknou, se pro odhlášení reklamy rozhodnou pouhá 3 %.