Sjednotíme evropské nebe, rozhodli ministři

Rada ministrů dopravy se včera usnesla, že je nezbytné zavést shodné bezpečnostní standardy pro létání ve vulkanickém prachu a také sjednotit evropský letecký prostor. Pokud jde o pomoc postiženým aerolinkám, jsou členské státy EU dost skeptické – jejich veřejné finance se topí v dluzích.

Evropská komise dosáhla svého, když unijní ministři dopravy včera posunuli dál projednávání iniciativy Jednotné evropské nebe (Single European Sky), která by měla od roku 2012 výrazně zjednodušit řízení letového provozu nad Evropou. Počítá totiž se zavedením devíti letových zón nad EU – namísto současných 27 (každý stát si letový provoz řídí sám).

Do budoucna by tak mělo být jednodušší čelit krizím podobným té, která postihla Evropu v dubnu, kdy letecký provoz několik dní stál kvůli sopečnému prachu. „Rada se shodla na potřebě zavedení (…) závazných limitů, které jasně odliší, jaké množství prachu je už pro motory natolik nebezpečné, aby letadla nemohla vzlétnout,“ uvádějí ministři v prohlášení.

Při stanovování těchto limitů by měla mít významné slovo organizace Eurocontrol, která dozoruje nad bezpečností evropského leteckého provozu, a také Volcanic Ash Advisory Centre (sdružuje týmy odborníků na možné ohrožení letadel sopečným prachem).

Komise odhaduje, že dubnovým přerušením leteckého provozu nad Evropou přišel celý letecký průmysl asi o 1,5 až 2,5 miliardy eur. Zrušeno bylo na 100 tisíc letů, což postihlo zhruba 10 milionů cestujících.

Evropská exekutiva kromě lepší koordinace v rámci Jednotného evropského nebe navrhla také další opatření, která by měla ulehčit situaci postiženým leteckým společnostem: odklad plateb aerolinek za řízení letového provozu a povolení k finanční podpoře ze strany členských států Unie.

Tyto návrhy Komise, které by si vyžádaly dodatečné prostředky ze zadlužených veřejných pokladnic, ale mezi ministry dopravy příliš pochopení nezískaly. „Jenom několik málo států vystoupilo s tím, že chtějí aerolinkám poskytnout pomoc,“ uvedl jeden z diplomatů přítomných jednání.

„Finsko, Švédsko, Rakousko, Belgie a Rumunsko byly proti a většinou argumentovaly tím, že by takový krok ohrozil hospodářskou soutěž na trhu,“ dodal diplomat. K možné pomoci aerolinkám se už před jednáním Rady negativně vyjádřila také česká vláda.

Komisař pro dopravu Siim Kallas, jenž prosazoval, aby členské státy finančně pomohly aerolinkám, které v současné hospodářské krizi bojují často (podobně jako třeba ČSA) o holé přežití, tak musel včera zklamaně konstatovat, že se „balík peněz nenašel“.

Během včerejšího jednání ministrů dopravy začala islandská sopka Eyjafjallajökull opět „řídit“ letecký provoz v Evropě. Kvůli dalšímu sopečnému prachu došlo i dnes dopoledne k rušení letů nad Skotskem a Severním Irskem. Podle odborníků může islandská sopka ztěžovat letecký provoz nad Britskými ostrovy i během léta; šance na jeho omezení nad kontinentální Evropou jsou však mnohem menší.

(EurActiv s Reuters.)