Sdružení spotřebitelů: Televize bez hranic musí respektovat určité limity

Ochránci spotřebitelů z Něměcka kritizují pracovní sešit Komise týkající se směrnice Televize bez hranic, která podle nich ruší zákaz reklamní techniky zvané „product placement“.

Německá veřejnoprávní televize ARD v současnosti čelí skandálu kvůli záměrnému umísťování značkového zboží do programů produkovaných televizí. Jedná se o nelegální praktiku, která připomíná podprahovou reklamu.

V pracovním sešitu, připraveném pro audiovizuální konferenci, která se uskuteční 22. září v Liverpoolu, Komise navrhuje umožnění autorizovaného umísťování produktů. Podle Komise to umožní legislativně pokrýt rozvoj reklamního trhu, protože tato praktika se již využívá, i když bez jakékoliv zákonné regulace.

Mluvčí Německé národní asociace center pro ochranu spotřebitele se vyjádřil, že tento krok znamená „trhlinu v hrázi kolem svobody informací a tisku“. Ředitel asociace Edda Müller řekl: „Divák musí mít šanci důvěřovat v to, že televize informuje o určité události proto, že je politicky nebo sociálně relevantní, a ne proto, že je za to placena.“

Směrnice Televize bez hranic byla vydána v roce 1989 a v současnosti je už podruhé v procesu novelizace.