Reforma autorského práva: Komisi čeká tvrdý boj

zdroj: Shutterstock.com; autor: garagestock

Vysílací společnosti v EU jsou připravené jít do křížku s Evropskou komisí kvůli plánované reformě autorského práva, která má umožnit sledování televizních a sportovních pořadů online po celé Unii.

Součástí plánu na vytvoření jednotného digitální trhu je i myšlenka přeshraničního rozšíření online vysílání. Komise proto plánuje na konci září vydat reformu autorského práva, která má zajistit lepší přístupnost k online obsahu po celém území Unie.

Podle lobbistů by však plánované změny mohly snížit hodnotu licencí digitálního obsahu, a tím podkopat systém financování filmů a televizních programů. Chystaná reforma by navíc mohla donutit hollywoodské filmové štáby, jako je Disney nebo Century Fox, požadovat za distribuci filmů v Evropě víc než dnes. Stejná situace může nastat i v případě celoevropských licencí pro sportovní přenosy.

Brusel chce množství dostupného obsahu minimálně zdvojnásobit. Podle průzkumu, který má Komise k dispozici, by zvýšení dostupnosti filmů pomohlo především těm evropským, protože americké filmy jsou v Unii běžně dobře dostupné už dnes. Evropská exekutiva odhaduje, že by takové změny producentům přinesly 11 % příjmů navíc, zatímco američtí by ztratili asi 1,8 %.

Jsou malí hráči v ohrožení?

Evropská vysílací unie (EBU) sdružující veřejnoprávní televizní stanice, v zásadě reformu podporuje, protože by umožnila jejím členům nabízet své programy v několika zemích snadněji. Soukromé televize ale tvrdí, že by se celoevropská vysílací práva mohla stát finančně nedostupnými pro malé distributory.

„Nejlepší obsah by mohl skončit u velkých hráčů,“ řekl agentuře Reuters Matt Evans z právnické firmy Jones Day.

Vysílací společnost Sky v nedávné veřejné konzultaci Evropské komise napsala, že by za programy, na které by už neměla výhradní právo, nebyla ochotná zaplatit tak vysoké částky jako dnes. Kvůli vysílání stejných programů jako konkurence by navíc klesl počet jejích předplatitelů.

Filmové, televizní a sportovní společnosti proto zdůrazňují, že teritoriální exkluzivita je pro jejich vysílání klíčová, a přišly by tak o investice. Varují také před narušením kulturní rozmanitosti v Evropě.

S využitím EurActiv.com.