Rada: letecké společnosti by měly nakupovat emisní povolenky

zdroj: CreativeCommons.org

Ministři dopravy na svém zasedání v Lucemburku odsouhlasili návrh Komise, který počítá se zahrnutím aerolinek operujících v Evropě do systému obchodu s povolenkami. Zároveň vyšla studie společnosti Ernst & Young líčící negativní dopady takového kroku na celý letecký průmysl.

Souvislosti:

Emise z provozu letadel představují sice malou ale rychle rostoucí část celkového objemu vypouštěných skleníkových plynů.  Celý proces začleňování leteckých korporací do boje proti globálnímu oteplování započal na konci minulého roku legislativním návrhem Komise. Další odvětví ekonomiky by podle jejího názoru mělo přispět k dostižení stále se vzdalujících závazků z Kjóta. Návrh počítá se zavedením stropu pro vypouštěné emise a následným dokupováním povolenek leteckými společnosti na trhu. Měl by se týkat všech aerolinek, které budou využívat letišť na území EU. Pokud bude schválen v nezměněné podobě, vejde v platnost pro lety v rámci Unie v roce 2011 a pro ostatní o rok později.

Témata:

Páteční setkání šéfů resortů dopravy sedmadvacítky přineslo jasné „ano“ začlenění leteckých společností do mechanismu obchodování s emisními povolenkami. Jelikož by se toto opatření od roku 2012 mělo týkat i zámořských aerolinek operujících v Evropě, vyvolává na druhé straně Atlantiku značné znepokojení. Washington už dokonce pohrozil odvetnými opatřeními. Ministr dopravy předsedajícího Německa Tiefensee ovšem doufá, že odlišné pozice obou ekonomických bloků se podaří sblížit na zářijové konferenci Organizace civilního letectví v Montrealu.

Nejvíce hlasů odporu proti navrhované změně se samozřejmě zvedá z tábora evropských leteckých společností. Ty v předvečer zasedání Rady v Lucemburku zveřejnily studii společnosti Ernst & Young, která upozorňuje na možné fatální důsledky nové legislativy pro leteckou dopravu v Evropě. Kumulativní náklady aerolinek by podle výpočtů renovované auditorské společnosti vzrostly v letech 2011 až 2022 o nejméně 45 miliard eur, což představuje dvojnásobek celkového zisku evropských leteckých společností z poslední dekády. Aerolinkám se též nelíbí předpoklad evropských zákonodárců, že poptávka po jejich službách je cenově nepružná. Opak je podle nich i předložené studie pravdou – budou moci na zákazníky přenést maximálně třetinu zvýšených nákladů.

Stanoviska:

„Každý typ dopravy, včetně té letecké, musí přispět k boji proti globálnímu oteplování,“ nechal se slyšet Wolfgang Tiefensee, německý ministr dopravy.

Philippe Eydelaine, stálý zástupce Air France v Bruselu, volil smířlivý tón: „Nekritizujeme merit návrhu Komise. Víme, že systém obchodování s povolenkami je tou nejlepší cestou. Prostě říkáme, že je třeba se velmi pečlivě bavit o detailech nové legislativy.“

Reinout Wijbenga z European Cargo Alliance (ECA) uvedl: „Potřebujeme od EU garance, že dopravci ze třetích zemí se skutečně budou obchodování účastnit.“

„Neočekáváme, že nic platit nebudeme, jen chceme od Komise citlivější návrh,“ prohlásil šéf European Regions Airline Association (ERA) Mike Ambrose.

Další kroky:

Legislativní návrh Komise bude teď postoupen Evropskému parlamentu, kde se bude dále projednávat na přelomu června a července.