Přijďte nám vysvětlit kauzu Cambridge Analytica, vyzvali Zuckerberga europoslanci

© Shutterstock

Blíží se nová evropská pravidla pro ochranu osobních údajů. Sociální síť Facebook na ně začíná reagovat. Europoslanci ale také chtějí, aby jim šéf firmy Zuckerberg osobně vysvětlil skandál se zneužitím dat.

Europoslanci včera v diskusi o ochraně dat a osobních údajů na sociálních sítích vyzvali ředitele společnosti Facebook Marka Zuckerberga, aby jim přišel do Evropského parlamentu vysvětlit kauzu kolem zneužití údajů uživatelů jeho sítě firmou Cambridge Analytica. Totéž učinil nedávno i šéf Parlamentu Antonio Tajani (EPP).

Řada europoslanců vyzvala Zuckerberga, aby se přišel zodpovídat i k nim, když už kauzu vysvětloval v americkém Kongresu. Chtějí, aby jim šéf Facebooku mimo jiné vysvětlil, jak chce zabránit úniku osobních údajů uživatelů jeho sítě a jejich zneužití ke komerčním účelům.

Facebook dostala do problémů zpráva, podle níž společnost Cambridge Analytica neoprávněně získala informace o desítkách milionů uživatelů sociální sítě Facebook a využila je mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro volební kampaň v USA. Zuckerberg přiznal, že firma pochybila. Omluvil se uživatelům a slíbil zvýšit kontrolu přístupu internetových vývojářských firem k uživatelským datům.

Mnozí europoslanci ocenili novou unijní legislativu – obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), které má začít platit 25. května. Komisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová na plenárním zasedání ve Štrasburku uvedla, že mnohé země „hledí na tuto legislativu s inspirací“.

Nemáte v GDPR jasno? Přečtěte si víc >>>>

Naopak například německý europoslance Axel Voss (EPP) si nedělá iluze. Podle něj budou podobné skandály pokračovat, i když GDPR vstoupí v platnost.

„Nemůžeme měnit legislativu pokaždé, když ji někdo poruší,“ přidal se polský europoslanec Dobromir Sośnierz (bezp.) Dodal, že sice nevěří tomu, že Facebook dobře spravuje jeho údaje, nevěří prý ale ani evropské byrokracii. „Pokud se mi něco nelíbí na sociálních sítích, vždycky se z nich můžu odhlásit,“ řekl polský europoslanec.

Facebook žádá o souhlas

Facebook mezitím začal na blížící se nová unijní pravidla reagovat.

Začal se dotazovat svých uživatelů v EU, zda může v jejich fotografiích a videích používat technologii pro rozpoznávání obličeje, zda chtějí i nadále sdílet informace ze svých profilů anebo si přejí, aby se jim zobrazovaly reklamy cílené na jejich zájmy. Postupně se pak s žádostí o souhlas obrátí na uživatele na celém světě.

„Nežádáme o nová práva shromažďovat, využívat nebo sdílet vaše data na Facebooku a nadále se zavazujeme neprodávat informace o vás inzerentům ani jiným partnerům,“ uvedl Facebook na svém blogu.

Nicméně zástupce ředitele pro bezpečnost Facebooku Rob Sherman podle agentury Reuters prohlásil, že i když společnost bude evropské uživatele žádat o povolení způsobů užívání jejich dat, úplně škrtnout cílený marketing možné nebude.

„Facebook je služba podporovaná reklamou, uživatelé budou moci trochu omezit údaje, které inzerenti používají, ale všechny reklamy na Facebooku jsou do jisté míry cílené a to samé platí pro offline reklamu,“ řekl Sherman a dodal, že lidé si také mohou vybrat nemít účet na Facebooku.

Vzhledem k současnému skandálu kolem Cambridge Analytica je tento krok sociální sítě poněkud kontroverzní, píše server BBC.

„Biometrická identifikace a sledování miliardy fotografií na platformě prohlubuje uživatelská rizika,“ uvedl Silkie Carlo, ředitel britské skupiny občanských svobod Big Brother Watch.

Facebook má podle něho nyní povinnost prokázat, že se naučil respektovat zákon, ne dokázat, že může dostat své schopnosti kontroly na novou úroveň.