Potřebuje Evropa vlastní vyhledávač?

zdroj: Pixabay.com

Tvůrci evropské alternativy k vyhledávači od společnosti Google tvrdí, že určitě. Daří se jim dokonce získávat prostředky z evropského rozpočtu.

„V Rusku máte jako alternativu Yadex, jiné vyhledávače v Jižní Koreji, Číně a Japonsku, nějaké jsou dokonce v Jižní Americe a v USA,“ uvedl tvůrce evropského vyhledavače Qwant Éric Leandri pro časopis Horizon, který vydává Evropská komise.

Evropská exekutiva podpořila tento projekt z rámcového programu pro podporu vědy a inovací Horizont 2020. Prostřednictvím nástroje InnovFin do něho vložila 25 milionů eur s vyhlídkou, že nakonec osloví širší publikum.

Tvůrci vyhledávače jako jednu z výhod propagují to, že si stránka neukládá informace o uživatelích, a právě to je tahákem čím dál víc populárnějšího portálu DuckDuckGo. Bez jakýchkoliv souborů cookies se společnost nemůže dostat do konfliktu s evropskými pravidly na ochranu soukromí.

Qwant zapadá i do dalších předpokladů na získání veřejných financí – podpořit ho znamená podporovat malé a střední podniky. Digitálnímu trhu v Evropě navíc dominují americké společnosti, což plánuje zvrátit zamýšlené vytvoření jednotného digitální trhu.

Mezi vyhledávači je převaha Googlu ještě výraznější a šplhá se k 90 % trhového podílu. Po alternativě od Microsoftu tu jsou už snad jen ty s regionálně podmíněnou popularitou. Takovým příkladem může být Seznam, který dominuje trhu v tuzemsku.  Česko je tak jedna z úzkého kruhu zemí světa, kde jiná společnost převálcovala vyhledávač Googlu.

Od startupu k 20 milionům uživatelů

Qwant začínal v roce 2013 jako malý pařížský startup. Jeho druhý zakladatel Jean-Manule Rozan tvrdil, že je Evropa jediným místem na světě, kde lidé internet zaměňují za Google.

Díky velkým ambicím získal projekt velmi brzy mediální pozornost. Už v roce 2014 si ho všiml Mark Scott z New York Times, který v článku připomíná i další francouzský počin Quaero, do kterého vláda a investoři nalili 240 milionů eur. Navzdory tomu v roce 2013 ztroskotal.

Po té, co Qwant na začátku tohoto roku získal domácí trhový podíl 1 %, mu rozsáhlý článek věnoval také nejčtenější francouzský deník Le Monde. Dětská verze vyhledávače Qwant Junior pro školy by k němu mohla přivést tři miliony stálých uživatelů. Autoři věří, že se díky tomu dostanou do povědomí milionů rodičů.

Slovenský originál článku upravila Eliška Kubátová.