Parlament podpořil ekomýtné pro kamiony

I přes nesouhlas středopravých stran Evropský parlament včera podpořil návrh Evropské komise, který má vládám členských států umožnit, aby zpoplatnily jízdy nákladních vozidel a kamionů. Důvodem pro zavedení zvláštního mýtného je hluk, znečištění životního prostředí a dopravní zácpy, které tato vozidla způsobují.

Evropský parlament schválil na svém včerejším zasedání zprávu belgického poslance ze skupiny evropských socialistů Saïda El Khadraouiho. Zprávu podpořilo 356 poslanců, 256 hlasovalo proti a 86 se hlasování zdrželo.

Poslanci z uskupení EPP-ED (jehož členy jsou i poslanci ODS, KDU-ČSL nebo SNK-ED) hlasovali proti návrhu. Nelíbí se jim, že požaduje zavedení poplatků za silný provoz (congestion charge) ve výši až 0,65 eur za kilometr.

„Nový poplatek za silný provoz do tohoto návrhu nepatří. Členské státy mají už dnes řadu možností jak zpoplatnit vjezd do městských oblastí. Cílem tohoto návrhu je ekologičtější doprava. Poplatek za silný provoz má omezený dopad na životní prostředí a omezuje hospodářský růst,“ říká mluvčí skupiny nizozemských poslanců v EPP-ED Corien Wortmann-Kool.

Uskupení EPP-ED chce ale znečištění ovzduší a nadměrný hluk zahrnout mezi zpoplatnitelné externí náklady.

Přestože byl výsledek hlasování poměrně těsný, parlamentní zpravodaj El Khadraoui je s výsledkem spokojen. Zpráva je podle jeho slov prvním krokem v procesu zavádění principu „za znečištění platí znečišťovatel“ v sektoru dopravy. „Strategie dokonale zapadá do závazků EU pro boj s globálním oteplováním,“ dodal.

El Khadraoui zopakoval, že navrhovaná revize stávající směrnice o euromýtném má i nadále dobrovolný charakter a umožňuje členským zemím internalizovat externí náklady v případě, že o to projeví zájem.

Názory členských zemí zda by tato možnost měla existovat jsou ale propastně rozdílné. Členské země na periferii se totiž obávají, že směrnice poškodí jejich konkurenceschopnost a přístup na vnitřní trh v případě, že se státy, které jsou klíčové z hlediska tranzitní dopravy (jako například Francie) rozhodnou možnost zpoplatnění silnic využít.

Od chvíle, kdy se francouzské předsednictví pokusilo v této věci dosáhnout kompromisu se Rada k dosažení politické dohody zatím nijak významně nepřiblížila. O dosažení kompromisu usiluje nyní do června české předsednictví.

Nedá se ale čekat, že by ale k nějakému zásadnímu pokroku došlo dříve než na podzim poté co bude sestaven nový Evropský parlament.