Ohledně emisí stojí poslanci na straně automobilek

Automobiloví výrobci patrně získají další tři roky na implementaci přísnějších limitů na emise oxidu uhličitého. Vyplývá to ze zprávy, kterou včera večer schválili poslanci Evropského parlamentu a kterou ihned ostře kritizovaly ekologické organizace.

Text, který včera schválil parlamentní Výbor pro průmysl a energetiku poměrem 35 hlasů k 21, představuje významné oslabení původního návrhu Evropské komise, který požadoval, aby výrobci u nových aut snížili průměrné emise oxidu uhličitého ze současné úrovně, která se pohybuje kolem 160 g/km na 120 g/km do roku 2012.

Poslanci namísto toho ale podpořili mírnější opatření, které požaduje, aby přísnější emisní limity splňovalo do roku 2012 pouze 60% vyráběných automobilů, do roku 2013 pak 70%, do roku 2014 80%. Od roku 2015 pak mají cíl 120 g/km v průměru plnit všechny vyráběné vozy.

Zpráva navíc doporučila, aby automobilky mohly určité automobily (například takové, které vypouštějí do ovzduší méně než 50 g/km nebo jezdí na alternativní paliva) započítat jako 1,5 vozu. Takové opatření pochopitelně průměr snižuje. Auta s nulovými emisemi by se podle zprávy měly do roku 2015 počítat jako tři vozy.

Výbor navíc uvedl, že pokuta, kterou by automobilky musely platit za překročení emisních limitů by měla činit 40 eur za gram nadměrných emisí oxidu uhličitého. To je ale o více než polovinu méně než původní pokuta ve výši 95 eur, s níž počítal původní návrh Evropské komise.

„Tento text představuje rozumný kompromis mezi politikou na ochranu klimatu a konkurenceschopností automobilového průmyslu,“ vysvětluje německý konzervativní poslanec EP Werner Langen, který je parlamentním zpravodajem k této legislativě.

Ekologická sdružení ale poslance obviňují, že ustupují tlaku automobilového průmyslu. Systém zavádění přísnějších limitů tak, jak jej navrhují poslanci, by podle nich vedl k dalšímu odložení plnění cíle, který je starý již čtrnáct let, což by ohrozilo plnění celkového cíle Evropské unie v oblasti boje s klimatickými změnami.

„Tím, že podpořil stanovisko plné legislativních mezer, dal průmyslový výbor přednost automobilovému průmyslu před občany a ochranou klimatu,“ stěžuje si vedoucí kampaně za účinnější automobily z hnutí Přátelé země (FoEE) Jeroen Verhoeven. Kerstin Meyer z hnutí Doprava a životní prostředí (T&E) k tomu dodává: „Pokud jejich návrhy nezastaví jejich kolegové ve výboru pro životní prostředí a ministři životního prostředí, bude tato legislativa téměř zcela zbytečná.“

Postupné zavádění emisních limitů je ale zásadním požadavkem evropské automobilové lobby ACEA, která tvrdí, že zaváděcí doba je pro přežití celého odvětví klíčová, neboť sektor je charakterizován dlouhými fázemi vývoje a vysokými investicemi. Asociace navíc prosazuje také snížení „přemrštěných a nepřiměřených“ pokut, které navrhuje Evropská komise. Podle ACEA tyto pokuty představují ohrožení pro zaměstnanost a ekonomiku, omezení diverzity a snížení finanční dostupnosti aut pro spotřebitele.

Ačkoli Evropská komise připouští, že návrh v průměru povede k nárůstu ceny automobilů o 1.300 eur, dodává, že tento cenový nárůst plně vyváží palivové úspory v rozsahu zhruba 2.700 eur po dobu životnosti daného automobilu.

Průzkum veřejného mínění, který pro hnutí Přátele země na vzorku 5.000 Francouzů, Němců, Italů, Španělů a Britů zpracovala agentura TNS Opinion, ukazuje, že 87% občanů podporuje opatření, která by vedla ke snížení spotřeby u nových vozů o čtvrtinu. 64% dotázaných se domnívá, že taková opatření budou pro ekonomiku výhodná, neboť lidé pak budou nakupovat méně pohonných hmot a budou moci uspořené peníze utratit za jiné věci.

Legislativní návrh musí ještě získat souhlas celého Parlamentu a před tím také podporu Výboru pro životní prostředí (zde by o návrhu měli poslanci hlasovat 9. září). Ministři pro životní prostředí se návrhem budou zabývat v říjnu.