Na trh se vrátí křivé okurky

Navzdory protestům evropských zemědělců se Evropská komise včera rozhodla zrušit opatření, které zakazovalo prodej nevzhledného ovoce a zeleniny. Lidé na trhu od 1. července 2009 opět najdou křivé okurky a další „nepovedené“ ovoce a zeleninu.

„Na evropské úrovni takové věci zkrátka regulovat nemusíme,“ uvedla evropská komisařka pro zemědělství Mariann Fischer Boel. Impuls ke zrušení evropské normy, která zakazovala prodávat nevzhledné ovoce a zeleninu, jako jsou třeba křivé okurky a mrkve, daly Evropské komisi rostoucí ceny potravin a potíže, s nimiž se v důsledku finanční krize potýkají evropské ekonomiky. Podle komisařky nedává smysl, aby se tyto produkty zahazovaly jen proto, že nemají pěkný tvar.

Od 1. července 2009 dojde u 26 druhů ovoce a zeleniny ke zrušení marketingového standardu, který prodejcům nařizoval, které produkty smějí prodávat. Na trh se tak vrátí například nevzhledné mrkve, okurky, česnek, růžičková kapusta nebo třešně. Podle Evropské komise jde o jedno z opatření zaměřené na omezování nadměrné byrokracie.

Marketingové standardy se ovšem neruší u veškerého ovoce a zeleniny. Nadále budou platit pro deset druhů ovoce a zeleniny, které tvoří přibližně 75% celého trhu. Jablka, pomeranče, jahody, hlávkový salát nebo rajčata se budou stále třídit podle vzhledu. Křivé a jinak nevzhledné kusy se ale budou moci prodávat pod označením „II. jakost“.

Díky zrušení evropské normy budou národní orgány moci opět povolit prodej ovoce a zeleniny bez ohledu na jejich velikost a tvar.

I když může jít z hlediska spotřebitelů o vítanou změnu, organizace Copa-Cogeca, která zastupuje evropské zemědělce a zemědělská družstva, se obává, že zrušení evropských marketingových standardů povede ke vzniku řady národních standardů. Poroste navíc i množství různých „soukromých standardů“ a to poškodí hladké fungování vnitřního trhu a jeho zjednodušování.

„Využití objektivních parametrů jako jsou velikost a jednotnost pomáhá stanovit u každé jakosti jasnou a jednoznačnou cenu a to jak na úrovni producenta, tak spotřebitele. Evropské marketingové standardy tímto způsobem pomohly spravedlivě a transparentně vyrovnat obchodování,“ říká generální tajemník sdružení Pekka Pesonen.