Kromě podpory české vědy firmy sází i na vlastní výzkum

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Stuart Miles.

Letos do české vědy a výzkumu proudilo o celou pětinu více prostředků než v loňském roce a hlavní zásluhu na tom mají firmy, které na svých bedrech nesou největší objem investic. Ještě více než na tuzemskou vědu se ale podniky soustředily na financování svého vlastního výzkumu a rozvoje. Bez toho by nebyly konkurenceschopné, vysvětlují.

Výdaje na českou vědu a výzkum rok od roku rostou. Čeští badatelé si letos přišli na 70 miliard korun, což je o celou pětinu více než v loňském roce a o polovinu více než v roce 2004. Důvodem je zvyšující se zájem o tuzemskou vědu ze strany domácích podnikatelů. 

Podle informací Českého statistického úřadu (ČSÚ) se české firmy podílely na celkových výdajích na vědu ze 46,9 % (33,2 miliard korun). Pro srovnání, z veřejných domácích zdrojů odešlo na vědu pouze 37 %, tedy 26,2 miliard korun, a ze zahraničí do ČR přiteklo 15,2 %, tedy 10,8 miliardy korun. 

Bez investic nebudeme konkurenceschopní

Ještě více než do vědy ale soukromé společnosti investují do vlastního podnikového výzkumu. Největší investice tak podle statistiků plynuly do automobilového, strojírenského a elektrotechnického průmyslu a také do výroby lokomotiv.

„Naše společnost pravidelně investuje do dalšího rozvoje přístrojů částicové optiky, a to 30 až 40 % čistého zisku,“ sdělila EurActivu Petra Balga ze společnosti Tescan vyrábějící rastrovací elektronové mikroskopy.

Pokud by podnik nesázel na inovace a vývoj nových produktů, neměl by podle Balgy šanci vyrovnat se nebo předběhnout konkurenci. „Pokrok v tomto oboru jde dopředu velice rychle,“ vysvětlila. 

Podobně je na tom i elektrárenská společnost ČEZ. „ČEZ investuje pouze do takových oblastí výzkumu a vývoje, které jsou důležité pro klíčové aktivity společnosti, což znamená především do optimalizace provozu stávajících zařízení na snižování emisí a zvyšování spolehlivosti a rovněž do přípravy perspektivních oblastí v energetice,“ uvedl Jan Beneš z tiskového oddělení společnosti. 

Další firmou na českém trhu, která cíleně investuje do svého dalšího rozvoje, je například společnost Bosch působící v oblasti automobilové techniky, spotřebního zboží a průmyslové techniky. „Společnost dlouhodobě plánuje a investuje z vlastních zdrojů do důležitých podnikatelských záměrů pro zabezpečení budoucnosti,“ řekl redakci její zástupce Pavel Roman.  

Firma provozuje na území České republiky několik výrobních závodů, kdy některé fungují i jako vývojová a testovací centra. Například v závodě v Českých Budějovicích sídlí jedno z největších center společnosti pro vývoj a testování automobilové techniky. 

Jde to i jinak 

Jiné společnosti, které sice působí na trhu v České republice, ale jejich obchodní aktivity se zde omezují pouze na prodej a distribucí produktů, českou vědu a výzkum podporují jinak. Stále častěji se totiž zajímají o oblast CSR, tedy společenskou odpovědnost firem. Takovým příkladem může být i farmaceutická společnost Bayer. 

„Investice do vědy a výzkumu jako takové probíhají na celosvětové úrovni, lokálně se ale snažíme zvyšovat povědomí o významu vědy a výzkumu pro společnost prostřednictvím našich CSR aktivit a různých CSR iniciativ, třeba i ve spolupráci se školami a vzdělávacími institucemi,“ potvrdila EurActivu zástupkyně společnosti Daniela Červenclová.