Konec diktátu internetových gigantů. Českým firmám se mohou otevřít nové příležitosti

© Pixabay

Nový akt o digitálních trzích (DMA) má nastavit férová pravidla na trhu s digitálními službami. Revoluční legislativa nedávno pohodlně prošla Evropským parlamentem. Co nového přináší a kdy čekat její konečné schválení?

Akt o digitálních trzích aktualizuje již zastaralou legislativu a konečně limituje moc velkých gigantů na trhu, kterým stanovuje jasné povinnosti a podmínky plynoucí z pravidel hospodářské soutěže.

Legislativa má primárně omezit vliv velkých technologických gigantů, jako je Meta, Google, Amazon nebo Apple, na tržní prostředí. Tyto firmy jsou v legislativě uvedeny pod definicí „gatekeepers“, kterou parlament ve své verzi limitoval na firmy, které podnikají minimálně ve třech členských státech a mají tržní hodnotu přes 80 miliard eur.

„Dalším důležitým bodem, který Evropský parlament podpořil, byla možnost udělení sankce až do úrovně 20 procent obratu společnosti,“ vysvětlil pro EURACTIV.cz europoslanec a zpravodaj legislativy za výbor pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci (LIBE) Ondřej Kovařík (za ANO, Renew).

Nová legislativa také zakazuje velkým firmám upřednostňovat vlastní služby. Dopouštět se ho měla v minulých letech například společnost Apple. „Ostatně, v případě sporu mezi Apple a Spotify Evropská komise shledala, že firma Apple využívá vlastního dominantního postavení na trhu, a právě těmto nekalým praktikám by měl DMA předcházet,“ uvedl místopředseda a zároveň stínový zpravodaj ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) Marcel Kolaja (Piráti, Zelení/EFA).

Co se týče finálního návrhu, oba čeští zpravodajové jsou spokojeni, neboť se podařilo rozšířit povinnosti vyplývající z nové legislativy i na webové prohlížeče. To by například mělo znamenat, že webové prohlížeče spadající do kategorie „gatekeepers“ budou muset umožnit třetím stranám interoperabilitu (schopnost systémů spolupracovat) s jejich vlastními službami.

Akt o digitálních trzích rozšíří spotřebitelům výběr, může ale znepřehlednit trh

Nová evropská legislativa pro digitální sektor by mohla spotřebitelům přinést větší výběr a posílit tlak konkurence na trhu. Stinnou stránkou pak bude znepřehlednění trhu, který přinese ještě větší nároky na digitální gramotnost uživatelů, píše v komentáři pro EURACTIV.cz Kryštof Kruliš. 

Práva uživatelů jako jedna priorit DMA

Místopředsedkyně europarlamentu Dita Charanzová (za ANO, Renew) zdůraznila, že největší přínos z DMA budou mít uživatelé, kterým legislativa přinese větší nabídku a svobodu na trhu. Konkrétním dopadem by tedy měla být nižší cena, vyšší kvalita a větší výběr služeb. Navíc díky interoperabilitě by uživatel měl mít přístup k aplikacím, ke kterým dosavadně přístup neměl.

„V současné době nemá uživatel například iPhonu možnost vybrat si aplikaci, o kterou stojí. Výběr má omezen nabídkou, kterou mu nadiktoval Apple. A to se aktem o digitálních trzích změní,“ vysvětlila Charanzová pro ČTK.

Legislativa je samozřejmě v souladu s nařízením o ochraně dat GDPR. V návrhu navíc byly zahrnuty pravidla týkající se ochrany osobních údajů a cílené reklamy. Poslanci v něm zdůraznili, že údaje nezletilých nesmějí být zpracovávány pro komerční účely, například pro cílenou reklamu.

Evropská unie tedy jasně ukázala směřování pravidel na digitálních trzích, což by mohlo ovlivnit nejen trhy ve členských státech, ale i globálně. Pro Česko má balíček velký význam, neboť je zemí s vysoce rozvinutým elektronickým obchodováním (tzv. e-commerce).

„Pro české subjekty by se mělo zlepšit jejich postavení na trhu. Doteď řadě z nich velcí hráči komplikovali život. Ať už se jedná například o srovnávací služby v rámci e-commerce, samotné e-shopy a nebo menší platformy, DMA by mohlo dát šanci dalším startupům a významným e-commerce firmám prosadit se i na evropském trhu“, dodal  Kovařík.

EU chce regulovat digitální giganty. Co očekávat od nového aktu o digitálních trzích?

Digitalizace a volný pohyb dat v rámci férového trhu, který dobře chrání data uživatelů je prioritou nejen pro evropské instituce a členské státy, ale i pro společnosti samotné. Digitální agenda se totiž postupem času stává i diplomatickým tématem. Na které firmy cílí nový akt o digitálních trzích a co bude jeho klíčovým tématem? Co na to říkají české společnosti?

Schválení konečné legislativy by mělo jít hladce

Legislativa zatím prošla Evropským parlamentem a jeho pozice byla schválena pohodlnými 642 hlasy pro. Dalším krokem budou trialogy mezi evropskými institucemi, kde se bude diskutovat finální verze.

„Na  začátku příštího roku začnou trialogy mezi Parlamentem, Radou a Komisí. Ze strany Rady je povede francouzské předsednictví a lze předpokládat, že bude chtít vyjednávání uzavřít co nejdříve. Pokud by se nepodařilo najít shodu v první polovině příštího roku, je pak teoreticky možné, že by ve vyjednávání pokračovalo i české předsednictví,“ uvedl Kovařík.

Lze tedy očekávat, že finální podoba legislativy by mohla být schválena institucemi v roce 2022. Oba čeští zpravodajové se nadále budou účastnit procesu trialogů, kdy bude třeba najít konsensus mezi institucemi. Navíc, členské státy již přijaly svůj obecný přistup 25. listopadu, takže jednání o finální verzi by mohla podle Kovaříka proběhnout hladce.

Už žádná Cambridge Analytica. Evropská pravidla pro politickou reklamu online dostávají obrysy

Dočká se EU konce skryté manipulace voličů? Evropská komise předložila návrh nové legislativy, která má zajistit větší transparentnost politických kampaní a omezit cílení politické reklamy na internetu.

Tento článek vznikl s podporou kanceláře europoslance Ondřeje Kovaříka (Renew Europe). Všechny výstupy realizované v rámci této spolupráce jsou dostupné pod tímto odkazem. Podmínky spolupráce jsou uvedeny zde.