Komise prověří plán Googlu převzít výrobce chytrých hodinek Fitbit

© EPA-EFE/STEPHANIE LECOCQ

Evropská komise (EK) začala podrobně zkoumat plán amerického technologického gigantu Googlu koupit za 2,1 miliardy dolarů (47 miliard Kč) výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit.

Komise se obává, že dohoda by mohla upevnit pozici Googlu na trhu internetové reklamy, protože Google získá množství dat, která může využít pro personalizovanou reklamu. Komise to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová sdělila, že cílem vyšetřování je zajistit, že kontrola Googlu nad daty shromážděnými prostřednictvím zařízení Fitbit nenaruší hospodářskou soutěž. Slib Googlu, že nebude využívat data z Fitbitu pro reklamu, který má vyřešit obavy z narušení hospodářské soutěže, je nedostatečný.

Pravidla pro využívání služeb Google budou od března srozumitelnější

Americká internetová společnost Google v reakci na postoj evropských soudů aktualizovala pravidla užívání svých služeb. Budou srozumitelnější a lépe uživatelům vysvětlí, jak funguje podnikání Googlu a jak firma vydělává peníze. 

Organizace zaměřené na ochranu soukromí a spotřebitelů vyzvaly úřady, aby dohodu zablokovaly. Obávají se právě o soukromí uživatelů a porušování antimonopolních pravidel, uvedla agentura AP.

Komise má na rozhodnutí 90 pracovních dnů, tedy do 9. prosince. Zahájení hloubkového vyšetřování je standardním krokem a nelze z toho vyvozovat, jaký bude konečný výsledek.

Google oznámil dohodu o převzetí Fitbit loni v listopadu. Fitbit je průkopníkem v oblasti fitness náramků, jeho zařízení umožňují uživatelům sledovat fyzickou aktivitu a zdravotní stav. Google díky převzetí bude moci konkurovat firmám, jako je Apple a Samsung.