Komise nabádá spotřebitele k účinnějšímu využívání zdrojů: „Před nákupem mysli“

zdroj: FreeDigitalPhotos.net.

Evropská komise společně s polským předsednictvím dnes (17. října) ve Varšavě slavnostně odstartovala novou kampaň EU, jejímž cílem je přesvědčit spotřebitele, aby před tím, než bez rozmyslu vyrazí do obchodu, popřemýšleli o tom, jaký bude mít jejich nákup dopad na životní prostředí.

Současná doba nutí spotřebitele, aby neustále zvyšovali svou životní úroveň a často bez rozmyslu nakupovali věci, které jsou vyráběny ze vzácných přírodních materiálů. Takovéto dlouhodobě neudržitelné chování může mít za následek pouze jediné: zdroje časem dojdou. 

Evropská komise společně s polským předsednictvím se proto rozhodla, že spotřebitele zkusí přesvědčit o tom, že je nutné, aby se při rozhodování, co koupí, zamysleli i nad tím, jaký dopad bude mít jejich nákup na životní prostředí. Jak uvádí Komise, nejde o nižší spotřebu, ale o odlišnou spotřebu. 

„V situaci, kdy se ekonomika nachází v obtížích a zdroje se ztenčují, je na čase začít přehodnocovat některé z našich zvyků,“ uvedl na dnešním slavnostním spuštění nové kampaně EU s názvem „Generation Awake. Your choices make a world of difference! (Je naléhavě třeba se probrat. Veškerý rozdíl spočívá v tom, jak se rozhodnete!)“ ve Varšavě eurokomisař pro životní prostředí Janez Potočnik.

Podle Potočnika by si lidé měli uvědomit i to, že obezřetnost při využívání zdrojů nejenže přispívá k ochraně životního prostředí, ale zároveň spotřebitelům šetří peníze a podnikům snižuje náklady. „Jde o to, aby se při využití menších vstupů učinilo více. Každý může přispět svou troškou do mlýna. Jenom se musíme probrat!“ dodal komisař. 

Komisi má v jejím plánu pomoct především internet. Dnes byl proto spuštěn podpůrný web kampaně (i v češtině), facebooková stránka a především pak videospot s názvem „Generation Awake/Je naléhavě třeba se probrat“, který můžete shlédnout zde.  

Animované postavičky Routine Robby (Rutinér Ruda), Chubby Charlie (Servác Soudeček) a Impuls Inga (Akční Agáta) Evropanům ukazují, jak se v každodenním životě rozhodovat jako chytrý spotřebitel, jak produkovat co nejméně odpadu a jak malými změnami v nákupních zvyklostech pomoct planetě.