Internetové obchody budou rychleji bojovat s nebezpečnými výrobky, slíbily Komisi

[©Pixabay]

Nákupy online budou v EU bezpečnější. Alibaba, Amazon, Ebay a Rakuten France se zavázaly reagovat na nebezpečné výrobky do dvou až pěti pracovních dní. Zřídí pro to kontaktní místa a každý půl rok vyjde unijní zpráva shrnující dané případy.

Čtyři hlavní internetové obchody – Alibaba (AliExpress), Amazon, E-Bay a Rakuten France – se zavázaly že budou rychleji odstraňovat nebezpečné výrobky prodávané prostřednictvím svých internetových obchodů. Na oznámení o nebezpečných výrobcích ze strany orgánů členských států EU budou reagovat do dvou pracovních dnů, na oznámení zákazníků pak do pěti pracovních dnů. Závazek dnes podepsaly spolu s Evropskou komisí.

„Čím dál víc lidí v EU nakupuje on-line. Elektronický obchod spotřebitelům nabízí nové příležitosti a větší výběr za nižší ceny. Při nákupu on-line by měla být spotřebitelům zajištěna naprosto stejná bezpečnost, jako když nakupují v kamenném obchodě,“ uvedla eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová.

Dodala, že závazek v oblasti bezpečnosti výrobků tudíž vítá. Vyzvala rovněž další internetové obchodníky, aby se k této iniciativě připojili, a přispěli tak k tomu, aby se internet stal bezpečnějším místem pro spotřebitele.

https://twitter.com/ZEK_Praha/status/1011176618742763522

Jak to bude fungovat?

Uvedené obchody se zavázaly, že budou do dvou pracovních dnů reagovat na oznámení ze strany státních orgánů a zřídí pro to speciální jednotná kontaktní místa. Zákazníkům umožní jasným způsobem upozornit na nabídku nebezpečných výrobků a odpověď jim zašlou do pěti dnů.

Přijmou také opatření, jež mají zabránit opětovnému zařazení nebezpečných výrobků do prodeje. Spolupráci zhodnotí obchodníci a Komise každého půl roku a zveřejní o tom zprávu.

Lepší přehled při nákupech na internetu a větší ochrana údajů. Zákazníkům to slibují nová evropská pravidla. Více >>>>

Podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat se prodej přes internet v roce 2016 v EU podílel na celkovém prodeji 20 procenty.