Evropský parlament si chce došlápnout na „kamioňáky“

Poslanci Evropského parlamentu včera schválili výzvu, která počítá s jednotnými postihy za prohřešky řidičů kamionů po celé Unii. Příznivci návrhu argumentují posílením bezpečnosti na evropských silnicích, odpůrci ale upozorňují, že se europoslanci snaží regulovat výlučně národní otázku.

Europoslancům leží řidiči kamionů pořádně v žaludku. Během posledního měsíce se zabývali už druhým návrhem, který chce jejich podnikání svázat novými regulemi.

Včerejší výzva ke sjednocení postihů – která ovšem nemá žádnou právní váhu – přichází kvůli tomu, že v různých státech Unie zaplatí řidiči kamionů za své prohřešky (sedí za volantem moc dlouho, jedou příliš daleko na jeden zátah) velmi odlišné částky.

Například řidiči, kteří manipulují se zařízením měřícím ujetou vzdálenost a čas, mohou dostat v Litvě pokutu do 586 eur, v Polsku do 2.460 eur, ve Španělsku do 4.601 eur a ve Francii se může vyšplhat až na 30 tisíc eur a řidiči tam dokonce hrozí jednoroční vězení.

Podle rakouské konzervativní europoslankyně Helly Ranner, která vypracovala k tomuto tématu zprávu, je harmonizace pravidel napříč Unií potřeba, protože řidiči nyní systému zneužívají. Hřeší na to, že v některých zemích EU jim hrozí relativně nízké postihy. Tyto „důležité a nezbytné“ změny udělají evropské silnice bezpečnější, tvrdí Ranner.

Konzervativci říkají „ne“

Zprávu europoslankyně Ranner včera plénum Evropského parlamentu schválilo drtivou většinou. Proti byli jen Evropští konzervativci a reformisté (ECR), jejichž součástí je i česká ODS. Co jim na návrhu vadí?

Britský europoslanec Philip Bradbourn argumentuje jasně: stanovování pokut je výlučně národní otázkou, a tak by to mělo zůstat i nadále. Podle Bradbourna by navíc návrhy Ranner v praxi nemohly fungovat. „Jedna velikost prostě nesedí všem,“ uvádí Bradbourn.

Europoslankyně Ranner připouští, že harmonizaci postihů pro řidiče kamionů nebude snadné uvést do praxe, nicméně i tak předpokládá, že Komise ještě do konce tohoto roku přijde s konkrétními návrhy, které budou stavět na její zprávě.

Podle Ranner zůstane stanovování pokut i nadále plně v pravomoci členských států, ovšem tlak z Bruselu je může k harmonizaci postihů přimět.

Konzervativci to ale považují za nemožné. Bohatství je mezi různé státy EU rozloženo tak nerovnoměrně, že prostě nemůžeme požadovat sjednocení pokut, tvrdí.

Jak dlouho můžu pracovat?   

V úvodu textu byla řeč o dvou nových regulacích kamionové dopravy. Tou první, která v dubnu způsobila mezi europoslanci mnohem větší kontroverze, byl návrh na zahrnutí soukromých osob – řidičů kamionů do směrnice o pracovní době.

Jde o dlouhodobý spor. Zatímco Evropská komise prosazuje, aby se tato směrnice řidičů soukromníků (tj. těch, kteří nemají status zaměstnance) netýkala, Evropský parlament měl aspoň do června 2009 přesně opačný názor. 

Proč červen 2009? Tehdy se konaly volby do Evropského parlamentu a posílily pravicově laděné partaje, které tíhnou spíš k liberálnější Komisi. Mezi europoslanci v současnosti panuje rozkol, což se v dubnu projevilo při hlasování o zprávě slovenské europoslankyně Edit Bauer (EPP), která navrhovala vyjmutí řidičů ze směrnice.

Výbor EP pro zaměstnanost ale zprávu odmítl, což vyvolalo další rozohněnou debatu. Bauer rozhodnutí označila za chybu, kterou způsobila „desinformační kampaň odborářů“.