Europoslanci podpořili strategii Evropské komise v oblasti CSR

Zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: twobee.

Europoslanci z výboru pro právní záležitosti podpořili strategii Evropské komise v oblasti odpovědného podnikání firem (CSR). Dokument, který se skládá z nezávazných doporučení, přispěje podle Evropského parlamentu k plnění hospodářské strategie Evropa 2020, vzniku nových pracovních míst a také k hospodářského rozvoji.

„Strategie Evropské komise v oblasti CSR pomůže podnikům podílet se na rozvoji sociálně tržního hospodářství a k plnění cílů hospodářské strategie Evropa 2020. To v důsledku povede ke vzniku nových pracovních míst a přispěje k opětovnému hospodářskému růstu,“ uvedl italský europoslanec Raffaele Baldassarre (EPP), který vystupuje jako zpravodaj Evropského parlamentu v této problematice. 

Evropská komise totiž na podzim roku 2011 představila plán na podporu společensky odpovědného podnikání (CSR). I přesto, že v dokumentu najdeme nezávazná doporučení, Komise dala jasně najevo, že chce být v oblasti CSR aktivnější než dosud. Souhlasí s dobrovolností firem, nicméně uvádí, že chce přistoupit k doplňkové regulaci, a vytvořit tak prostředí, které by podniky ke společenský odpovědnému chování více motivovalo. 

S částečnou regulací souhlasí i europoslanci. „Je nezbytně nutné, aby debata o CSR probíhala v širším intencích, aby se zajistilo, že CSR bude založeno primárně na dobrovolnosti, ale zároveň se otevře prostor k diskusi o regulaci tam, kde jí bude třeba,“ vysvětlil Baldassarre. 

Zdůraznil také, že většího prostoru v oblasti CSR by se mělo dostat i menším a středním podnikům. 

Případná regulace některé firmy děsí 

Jak v jednom ze článků, v nichž se EurActiv věnoval CSR, uvedly některé firmy, případná regulace ze strany unijních institucí u nich vzbuzuje obavy. Oblast by podle nich měla podléhat samoregulaci (EurActiv 19.6.2012). 

„Komise podle našeho názoru zbytečně přebírá úlohu, která má náležet zastřešujícím organizacím, jako je CSR Europe, a která spočívá v samoregulaci a vytváření dobrovolně přijímaných standardů,“ řekl redakci například Petr Jonák, ředitel korporátní komunikace logistické společnosti AWT.  

Na druhou stranu Iva Petříčková, výkonná ředitelka Business Leaders Fora, druhé zastřešující organizace, která je v oblasti CSR v České republice aktivní, zdůrazňuje, že iniciativu Komise není nutné vnímat jako „snahu o zbyrokratizování celého konceptu“, ale jako impuls k další diskusi.