Spravedlivější obchodní podmínky pro velké i malé internetové firmy mohou zabránit ztrátě konkurenceschopnosti online platforem. Nová evropská pravidla, která se nyní projednávají, v tom ale nedělají dost.
Spotify, Deezer a další evropské technologické firmy apelují na vlády členských zemí Evropské unie, aby zpřísnily návrhy norem, jejichž cílem je potlačit údajné nekalé obchodní praktiky amerických internetových gigantů, jako je Google, Apple či Amazon.
Chtějí, aby Evropská unie vnesla rovnováhu do vztahů mezi platformami a prodejci. Informoval o tom dnes list Financial Times.
Návrhy Komise jsou příliš měkké
Firmy ve společném dopise píší, že připravované předpisy, které Evropská komise vypracovala začátkem tohoto roku, nejdou dost daleko, aby definovaly „vážnou škodu“ a „zneužití výsad“ platformami, které menším podnikům dávají nespravedlivé podmínky.
Dopis, jehož autory jsou Daniel Elk, šéf digitální služby pro sdílení hudby Spotify, a Hans-Holger Albrecht, ředitel streamovací hudební služby Deezer, obviňuje americké giganty jako je Google, že zneužívají svého dominantního postavení k zavádění nerovných praktik pro vývojáře her a aplikací.
Příkladem je společnost Apple, která vstoupila na trh se službou Apple Music s nabídkou 30procentní slevy pro předplatitele, což jí dává nespravedlivou výhodu, a za stažení aplikace ze svého obchodu vyžaduje platbu přes vlastní platební kanál na úkor jiných nástrojů, jako je třeba PayPal.
Nekalé praktiky mohou vést ke krachu firem
Představitelé EU budou o této problematice jednat ve čtvrtek. Návrh Komise požaduje, aby platformy poskytly společnostem více informací o tom, jak fungují jejich vyhodnocovací algoritmy a v případě nespokojenosti s výsledky vyhledávačů ze strany podniků, tvůrců aplikací a obchodníků řešily stížnosti stanovenou oficiální cestou.
Podle dřívějších zpráv budou online platformy muset jmenovat mediátory, kteří budou řešit stížnosti, a kromě toho mají nést alespoň polovinu nákladů.
Signatáři dopisu ale tvrdí, že tato opatření nestačí.
„Transparentnost sama o sobě nevyváží vztahy mezi platformami a podniky, které na nich závisejí. Bezprostřední dopad nekalých praktik na podnikové uživatele může být tvrdý, včetně významné ztráty konkurenceschopnosti, obchodní životaschopnosti i ztráty zákazníků, jakož i poklesu kapacit na inovace a rozvoj nových trhů,“ uvádí dopis.