EU má kodex pro boj s dezinformacemi. Platformy nechtějí být dálnicí pro škodlivý obsah, říká Jourová

Vĕra Jourová © European Union 2021

Internetové platformy jako Facebook, Twitter či Google by měly efektivněji bojovat proti hromadnému šíření dezinformací. Evropská komise dnes vydala novou sérii doporučení, v nichž vyzývá firmy, aby mimo jiné omezily publikování dezinformační reklamy či lépe umožňovaly lidem rozeznávat záměrně manipulativní příspěvky. Měly by také účinněji postupovat vůči automatickému šíření dezinformací či vytváření falešných účtů.

Velké internetové společnosti již v roce 2018 dobrovolně přistoupily ke kodexu, který obsahuje pravidla boje s dezinformacemi. Zavázaly se například, že zaručí transparentnost politické reklamy a že zakročí proti falešným a automatizovaným účtům. Komise dnes doporučení tohoto kodexu aktualizovala, aby reflektovala rychlý vývoj šíření nepravdivých informací zejména v době covidové pandemie.

Komise by chtěla dosáhnout širšího zapojení firem, z nichž zvláště ty největší podnikají v rámci kodexu aktivní kroky. Ty Brusel považuje za pozitivní, ale ne zcela dostačující.

„Mluvím s představiteli platforem, protože jsou součástí problému a musí být i součástí řešení. Říkají mi, že nechtějí být dálnicí pro škodlivý obsah,“ řekla ČTK místopředsedkyně unijní exekutivy Věra Jourová, která dnes kodex představila.

Platformy by si například měly vyměňovat informace o reklamách, které některá z nich odmítla zveřejnit kvůli dezinformačnímu obsahu. Cílem je, aby jejich zadavatelé neuspěli ani na jiných sítích. Spolupracovat na omezování reklam napomáhajících k šíření nepravdivých informací by měly i firmy zaměřené na prodej inzerce. Cílem je demonetizovat šíření dezinformací. Kromě výměny informací o dezinformačních reklamách by měly být firmy také více odpovědné v umisťování reklamy a zamezit účast subjektům, které dezinformace zveřejňují systematicky.

„Dezinformace nemohou být i nadále zdrojem příjmů. Potřebujeme, aby nám online platformy, celý reklamní ekosystém a sítě ověřovatelů faktů poskytly silnější závazky. Akt o digitálních službách nám v boji proti dezinformacím poskytne další účinné nástroje,“ uvedl dnes při představení návrhu eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton.

Internetová revoluce je tady. Komise zveřejnila regulaci digitálních gigantů

Evropská komise představila dlouho očekávaný balíček dvou návrhů nařízení, které mají ambici změnit pravidla na internetu pro příští dekády.

Platformy mají podle kodexu také v rámci svých algoritmů usnadnit uživatelům, aby rozpoznali nepravdivé informace a mohli na ně sami upozornit. Musí však zároveň dbát na svobodu projevu a umožnit účinnou obranu lidem, jejichž příspěvky by byly za dezinformační označeny neprávem.

Komise chce, aby se k dobrovolnému kodexu přihlásilo co nejvíce firem. Nejedná se jen o sociální sítě či reklamní sektor, ale také o služby umožňující zasílání soukromých zpráv jako je například Whatsapp.

Unijní exekutiva zároveň koncem loňského roku zveřejnila návrh závazné normy o digitálních službách, která stanovuje odpovědnost platforem za obsah zveřejněných příspěvků. O konkrétních parametrech nového nařízení, tzv. Aktu o digitálních službách, budou letos vyjednávat členské státy s Evropským parlamentem.

Marcel Kolaja: Sociální sítě je třeba decentralizovat, příklady existují už nyní

S místopředsedou Evropského parlamentu Marcelem Kolajou (Piráti, Greens/EFA) redakce EURACTIV.cz hovořila o vlivu sociálních sítí i revoluční snaze EU o jejich regulaci. „O tom, co je nelegální musí rozhodovat nezávislé a nestranné soudy,“ říká.