EU chce sjednotit pravidla pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů

zdroj: WikimediaCommons.org.

Evropská unie si uvědomuje, že je nejvyšší čas harmonizovat pravidla, která umožní řešit spotřebitelské spory jinak než soudní cestou. Komise za tímto účelem odstartovala veřejnou konzultaci, jež potrvá až do března, a její výsledky budou tvořit základ pro legislativní návrh. Ten spatří světlo světa v listopadu.

V Evropské unii jednotná pravidla, která by řešila spory mezi spotřebitelem a prodejcem mimosoudní cestou (ADR; z angl. Alternative Dispute Resolution), zatím neexistují. Každá členská země proto přistupuje k problematice zcela jinak a řešením takových sporů jsou pověřovány rozdílné instituce – ať už na státní, regionální či soukromé úrovni.

V nejbližší budoucnosti by tomu ale mělo být jinak. Poté, co Komise vyhodnotí výsledky, které získá díky v úterý (18. ledna) zahájené veřejné konzultaci, představí  na podzim letošního roku návrh, jenž má ambice zavést mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v EU celoplošně.

Levněji a rychleji

A jaké spory by byly tímto způsobem vlastně řešeny? Mimosoudní cestou lze řešit spory, které vyplynou z porušení či neplnění smluvních závazků mezi spotřebitelem a obchodníkem. Typickým příkladem může být neuznání reklamace výrobku nebo služby či třeba dvojí odečtení platby z kreditní karty při placení v obchodě.

Pokud by se měl pokaždé takový případ projednávat před soudem, soudci by byli zavaleni prací a obě strany by na rozuzlení sporu čekaly neuvěřitelně dlouho (o nákladech na soudní řízení ani nemluvě). Komise si proto od zavedení ADR slibuje jednodušší, efektivní a levnější řešení. Podle jejích údajů vyjde takové mimosoudní řízení na méně než 50 eur a rozhřešení bude známo během několika týdnů.

A zkrátka nepřijdou ani podnikatelé a obchodníci. Dobrovolně zvolený mimosoudní postup, který vyžaduje zapojení oprávněné, ale neutrální třetí osoby (arbitr, zprostředkovatel, ombudsman atd.), může zároveň posloužit k posílení podnikatelovy pozice a zviditelnění jeho jména.

„Všichni spotřebitelé v EU by měli mít k dispozici jednoduchý, rychlý a nenákladný způsob, jak vyřešit své spory s obchodníky,“ prohlásil eurokomisař pro zdraví a spotřebitelskou politiku John Dalli. „Zvu všechny zúčastněné strany, včetně občanů, aby přispěly do veřejné konzultace,“ dodal.

Výsledky konzultace, která poběží do 15. března letošního roku, budou tvořit základ legislativního návrhu, s nímž Komise vyrukuje v listopadu.

Překážky

Aby se Komisi její plán podařil, je třeba překonat ještě řadu překážek. Jednou z nich je například nevědomost spotřebitelů o tom, že možnost ADR vůbec existuje. Podle Eurobarometru plných 40 % maloobchodníků netuší, že v případě sporu může sáhnout po mimosoudním řešení. Další statistiky hovoří o tom, že v roce 2009 tak učinila pouhá 3 % z nich.

Jiný problém představuje i neochota podnikatelů a obchodníků k alternativnímu řešení sporu vůbec přistoupit a dále jejich nedůvěra ve výsledek řízení.

A jak je na tom Česká republika?

V České republice byl na začátku dubna roku 2008 spuštěn ve spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) s dalšími ministerskými rezorty a jinými subjekty projekt na mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Na jaře loňského roku evidovalo MPO více jak 3.000 sporů, které se projednávaly jinak než soudní cestou.

Další kroky:

  • 15. března: uzavření veřejné konzultace k ADR.
  • jaro 2011: veřejná rozprava o ADR v Evropském parlamentu.  
  • listopad 2011: Evropská komise představí legislativní návrh o podobě ADR.