EU chce regulovat digitální giganty. Co očekávat od nového aktu o digitálních trzích?

© Pixabay.com

Digitální prostředí dnes ovládá hrstka společností v čele s Googlem. Evropská unie připravuje novou legislativu, která by měla vytvořit férovější podmínky a umožnit vstup na trh i menším a středním hráčům. Jaká regulace se chystá a co na ni říkají české společnosti? 

Po přijetí zásadního nařízení o ochraně osobních dat (GDPR) se Evropská unie chystá dále regulovat digitální svět. Evropská komise své plány nastínila v rámci svých cílů v oblasti digitalizace, na jejichž základě bude postupně navrhovat patřičnou legislativu.

Nová legislativa by měla nahradit dnes již zastaralá nařízení z počátku dekády. Potvrdil to místopředseda Evropského parlamentu Marcel Kolaja (Piráti, Zelení/EFA), podle kterého cíle představené Evropskou komisí „nastavují cestu digitální agendě pro příští dekádu“. Klíčovými návrhy jsou akt o digitálních službách (DSA) a akt o digitálních trzích (DMA), jejichž cílem je zajistit férový digitální trh, kterému dnes dominují společnosti Google či Facebook.

Zneužívá Facebook své postavení na reklamním trhu? Komise zahájila vyšetřování

Evropskou komisi zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Podobné vyšetřování začalo i v Británii.

Podle expertů by nová evropská legislativa mohla být vzorem i pro ostatní kontinenty.

„Vysoké standardy, které by měly balíčky nastavit by se v optimálním případě mohly stát základem pro globálně dodržované standardy a ukotvit tak význam EU coby tvůrce pravidel v digitální agendě,“ uvedl pro redakci Kryštof Kruliš, předseda správní rady Spotřebitelského fóra a expert Asociace pro mezinárodní otázky (AMO).

„Evropská komise zastává roli pionýra a usnadňuje práci regulátora, ostatně jako při ‚revolučním‘ GDPR,“ dodal během Pražského evropského summitu (Prague European Summit) Petr Očko, náměstek ministra průmyslu, obchodu a dopravy pro sekci digitalizace a inovací.

Balíček nyní bude pokračovat legislativním procesem nejen v rámci Evropského parlamentu, ale i Rady Evropské unie, kde portugalské předsednictví představilo koncem června první kompromisní text. Nicméně, jak uvedl Kruliš, finální znění možná bude představovat až francouzské předsednictví, které má za úkol najít shodu mezi pozicemi jak členských států, tak institucí, což může být v tomto případě velkým oříškem.

Jak se vypořádat s bolestivou digitalizací? Klíčem je spolupráce státu a firem

Koronavirová krize odhalila v plné nahotě problémy, které má Česká republika s digitální transformací. Zároveň se však jedná o příležitost, jak se i s pomocí mimořádných evropských prostředků zaměřit na oblasti, kde Čechy nejvíc „tlačí digitální bota“.

Férové podmínky v digitálním světě

Nová evropská legislativa reaguje na stávající situaci na digitálním trhu, které dominují velcí hráči, jako je Google nebo Facebook. Navíc odpovídá na probíhající případ narušení hospodářské soutěže v případu Apple versus Spotify.

„Apple připravuje uživatele o levnější možnosti streamování hudby a narušuje hospodářskou soutěž tím, že účtuje vysoké provizní poplatky za každou transakci v App Storu konkurenčním společnostem a zakazuje informovat jejich zákazníky o alternativních možnostech předplatného,“ uvedla výkonná místopředsedkyně Evropské komise pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Právě podobným sporům by se nejen Evropská komise, ale i ostatní regulátoři chtěli vyhnout. A pomoci jim s tím může právě nová legislativa pro digitální sektor. Zatímco akt o digitálních službách se zaměřuje na boj proti ilegálnímu on-line obsahu a ochranu uživatelů internetu, akt o digitálních trzích cílí na ochranu hospodářské soutěže.

Amazon dostal v EU masivní pokutu za porušování GDPR

Americký internetový prodejce Amazon dostal od Evropské unie pokutu 746 milionů eur (19 miliard Kč) za předávání osobních údajů v rozporu s pravidly pro jejich ochranu, známými pod zkratkou GDPR.

„V rámci aktu o digitálních trzích (DMA) můžeme očekávat narovnání podmínek na digitálních trzích, aby byly férové zejména vůči malým a středním firmám,“ prohlásil Marcel Kolaja. DMA bude velmi důležitý pro evropskou legislativu, neboť zasahuje do práv hospodářské soutěže a ukotví podmínky na trhu, jak informoval EURACTIV.cz již při představení balíčku.

Expertka Marta Makowská z Polského institutu mezinárodních vztahů (PISM) nicméně upozornila, že v aktuálním návrhu nefiguruje interoperabilita a DMA nakonec neobsahuje pravidla pro fúze, kterou kupříkladu nedávno uskutečnily společnosti Facebook a WhatsApp.

„Interoperabilita mezi různými poskytovateli služeb a soutěž v rámci vnitřního trhu může zlepšit kvalitu služeb koncovým uživatelům a také otevřít férový trh malým a středním podnikům. Občané by měli mít možnost výběru mezi aplikací a službami a měli by mít možnost znovu získat kontrolu nad svými osobními údaji. Na ochranu dat a akvizice společností operujících s daty se zaměří výbor (Evropského parlamentu) pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů,“ dodal Kolaja, který je stínovým zpravodajem legislativy.

Evropská komise opět vyšetřuje Google, tentokrát kvůli omezování konkurence na trhu

Evropská komise (EK) zahájila další vyšetřování americké internetové společnosti Google. Tentokrát chce zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. A to tím, že upřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky.

DMA má za úkol identifikovat nejvýznamnější hráče na trhu, tzv. „gatekeepers“, což by dle Kruliše mělo být v řádu desítek společností. Návrh by měl zlepšit postavení jejich uživatelů a nastavit podmínky na trhu, záleží však, v jaké podobě jej unijní zákonodárci schválí.

„Evropský parlament a jeho výbory budou ještě vést živou debatu o tom, jak identifikovat tyto velké hráče a jak vymezit rozsah nařízení,“ vysvětlil Kolaja.

Mezi „gatekeepers“ by dle odhadů měly figurovat zejména americké společnosti, jako je Facebook, Apple a potom hrstka evropských společností, mezi které se lze dle analytiků zařadit například Spotify.

Co na to říkají české společnosti?

„České společnosti jako je například Seznam.cz, tuto regulaci podle vystoupení svých představitelů spíše vítají, neboť legislativa se zaměřuje na globální konkurenci a kritéria ,gatekeepers‘ s velkou pravděpodobností minou české společnosti,“ uvedl Kryštof Kruliš pro EURACTIV.cz.

České firmy si tedy slibují narovnání podmínek na trhu a přehlednější prostředí v rámci spravedlivé hospodářské soutěže. Toto ostatně potvrzuje i europoslanec Kolaja, „DMA může znamenat více prostoru pro menší hráče, nižší ceny a také v neposlední řadě může zlepšit kvalitu služeb,“ uzavřel.

EU bojuje s dezinformacemi. Regulace nestačí, měla by trestat platformy, radí experti

Sociální sítě pracují s netransparentními algoritmy, které mohou ohrožovat evropskou demokracii. Co s tím? Další regulace podle odborníků nestačí, Evropská unie musí k platformám přistupovat přísněji. 

Marcel Kolaja: Sociální sítě je třeba decentralizovat, příklady existují už nyní

S místopředsedou Evropského parlamentu Marcelem Kolajou (Piráti, Greens/EFA) redakce EURACTIV.cz hovořila o vlivu sociálních sítí i revoluční snaze EU o jejich regulaci. „O tom, co je nelegální musí rozhodovat nezávislé a nestranné soudy,“ říká.

Tento článek vznikl s podporou kanceláře europoslance Marcela Kolaji (skupina Zelení / Evropská svobodná aliance v Evropském parlamentu). Všechny výstupy realizované v rámci této spolupráce jsou dostupné pod tímto odkazem. Podmínky spolupráce jsou uvedeny zde.