Diskriminace v EU při prodeji letenek cizincům skončila

Evropská komise tento týden oznámila, že letecké společnosti na její podnět odstranily národní rozdíly u on-line rezervace letenek. Zjistilo se, že jednotlivé společnosti už svým zákazníkům neúčtují rozdílné ceny na základě jejich bydliště.

„Úroveň cen je nyní stejná pro všechny obyvatele Unie,“ uvedla Komise, podle které k účtování různých cen docházelo nejčastěji při prodeji letenek přes internet.

Komise už loni v prosinci napsala dopis 18 leteckým společnostem, včetně Air France, KLM, British Airways a Lufthansa, ve kterém je žádala o vyjasnění vzniklých cenových rozdílů. Brusel začal šetření na základě podnětu několika stovek klientů, kteří si stěžovali na diskriminaci a porušování pravidel vnitřního trhu EU. Podle komise představoval rozdíl v ceně stejné letenky zakoupené obyvateli dvou různých států někdy až 300%. Ke konci dubna 2004 dostala Komise odpovědi od všech leteckých společností kromě italské letecké společnosti Alitalia a řecké Olympic Airways. Aerolinie ve své výpovědi Komisi ujistily, že cenové rozdíly pro různé národnosti nikdy neuplatňovaly, a pokud ano, nyní s těmito praktikami definitivně skoncovaly.

„Zkouška rezervací ukázala, že většina omezení zaznamenaných loni už neexistuje,“ konstatovala Komise. Může však dojít k ojedinělým případům, a to zejména při tištěných letenkách. Všechny elektronické letenky jsou prý dnes pro kohokoli v Unii k dispozici bez diskriminace.