Cestující, nezapomeňte na svá práva, nabádá Komise

Evropská komise včera (30. června) zahájila kampaň, která má usnadnit život turistům. Informace o tom, na co má v případě zpoždění nebo zrušení přepravy cestující nárok, budou k dispozici ve 23 oficiálních jazycích Unie.

Plakáty na letištích a nádražích, samolepky a identifikační štítky na zavazadla s adresou speciálního informačního webu nebo s telefonním číslem evropské infolinky (00800 6789 10 11) – to jsou prostředky, kterými chce Komise po příští dva roky zvyšovat informovanost cestujících. Kampaň „Your Passenger Rights At Hand“ má turisty upozornit na to, kde najdou informace o svých právech pro případ, že jim například letecká společnost zruší let. Nově budou tyto informace ve všech 23 jazycích Unie, aby si je před odjezdem na dovolenou mohl přečíst každý občan EU.

Estonský komisař pro dopravu Siim Kallas tvrdí, že celá kampaň vyjde na jeden milion eur. Vzhledem k tomu, že informace mají posloužit půl miliardě potenciálních cestujících v Evropě, jsou výdaje podle Kallase přiměřené. Komisař doufá, že kampaň zvýší povědomí Evropanů o jejich právech v případě, že jim cestování naruší jakákoli nepříjemnost. V rámci kampaně byla spuštěna webová stránka, na které cestující naleznou veškeré potřebné informace. „Nikdy ještě nebylo tolik dostupných informací,“ pochvaloval si Kallas.

Evropské cestující již nyní chrání směrnice z roku 2005, která ošetřuje finanční kompenzace za ztrátu zavazadel či za zrušení a zpoždění letů nebo vlaků. Další regulace přišla v roce 2007, kdy Komise zavedla základní společná pravidla pro železniční dopravu. Podle Komise nemá mnoho cestujících o těchto zárukách ani ponětí.

Komise chce zavádět další pravidla pro ochranu cestujících. Měla by se týkat i jiných druhů dopravy, než je železniční a letecká. V roce 2008 již byla navržena opatření pro cestování autobusy, na moři či po vnitrozemských vodních cestách. Nyní je projednávají evropští zákonodárci a členské státy.

Komise připomněla, že většina práv cestujících platí i za neočekávaných okolností, jako byla dubnová erupce sopky na Islandu. Sopečný prach tehdy zablokoval leteckou dopravu, ale cestující se stále mohli dožadovat svých práv na informace od aerolinek či na občerstvení a zajištění noclehu. „Neměli však nárok na finanční kompenzaci, jako v případě běžného zrušení či zpoždění letu, které je považováno za pochybení aerolinek,“ zdůraznila Komise.

Nastartování informační kampaně provázejí i některá další opatření, jež mají oživit cestovní ruch v Evropě, který utrpěl ekonomickou krizí (EurActiv 30.6.2010).Patří mezi ně například prodloužení hlavní turistické sezóny na celý rok, zlepšení nabídky pro turisty a otevření turistického sektoru i osobám, které trpí tělesným handicapem. Komisaři také slibují větší přísun financí do programu Calypso, jenž podporuje turistiku u obyvatelstva s nižšími příjmy, jako jsou důchodci, studenti či handicapovaní občané.