Češi si oblíbili e-shopy, o nakupování na internetu ale málo vědí, upozorňují odborníci

© Pixabay

Důvěra Čechů v zahraniční internetové obchody je nízká. O změnu usiluje jak ČR, tak i europarlament. Jedním z prostředků je harmonizace legislativy, ale i snaha zlepšit povědomí Čechů o internetu.

Čeští spotřebitelé jsou věrní lokálním e-shopům, které výrazně preferují před internetovými obchody ze zahraničí. Důvodů je několik. Někdy se může jednat o jazykovou bariéru, jindy o dražší poštovné anebo neochotu nakupovat v zahraničí.

Právě důvěru Čechů v zahraniční e-shopy je třeba posílit podle europoslankyně Dity Charanzové (ANO, ALDE). Upozornila na to během konference, kterou v lednu pořádalo Spotřebitelské fórum.

V oblasti posilování důvěry europarlament již podnikl kroky v harmonizaci práv spotřebitelů. Nyní v EU fungují například stejná pravidla při vrácení zboží, sdělila europoslankyně.

„Na evropském trhu platí pro české spotřebitele stejná či velice obdobná pravidla,“ potvrdil Eduard Muřický, náměstek ministra průmyslu a obchodu (MPO).

Lepší přehled při nákupech na internetu a větší ochrana údajů. Zákazníkům to slibují nová evropská pravidla

Více informací, snazší komunikace i posílená ochrana dat, slibují nové návrhy Komise pro spotřebitele. Dosavadní praktiky se mají rozšířit na další oblasti. Má to však svá pozitiva i negativa.

Objem nákupů provedených online na českém trhu meziročně roste o 17 procent, uvedl Muřický. Podle něho Češi nejvíce z celé Evropy upřednostňují domácí e-shopy před zahraničními.

Současný stav si pochvaluje Michal Feix, provozní ředitel společnosti Seznam.cz. Podle něho aktuální situace napomáhá českým prodejcům a tuzemské ekonomice. Chápe však snahu propojit český trh s tím evropským, který čítá přibližně 500 milionů lidí.

Znalosti spotřebitelů o internetu se musí zlepšit

Být online je dnes přirozené takřka pro všechny věkové skupiny. Rychle rostoucí virtuální svět však s sebou přináší i určitá rizika. Těm podle odborníků ještě neumí čeští spotřebitelé plně předcházet.

Podle Charanzové je nutné, aby Česko posílilo i zodpovědnost spotřebitelů. Ti se musí naučit v online prostředí pohybovat a současně přijmout, že kromě práv mají i určité povinnosti, upřesnila.

Zlepšit informovanost spotřebitelů chce i MPO. Jednou z aktivit ministerstva je dotační podpora neziskových subjektů, sdělil Muřický. Mezi ně patří i spotřebitelské organizace. Ty pomáhají spotřebitelům řešit potíže spojené s nakupováním na e-shopech, jako mohou být reklamace anebo odstoupení od smlouvy.

Kybernetická bezpečnost stojí na digitální gramotnosti. Učme ji už předškoláky, říkají experti

Pojem kybernetická bezpečnost nabírá na důležitosti mimo jiné proto, že tradičně bezpečné Česko začíná být pro útočníky v kyberprostoru atraktivnější. Klíčem k zajištění bezpečnosti je podle odborníků především digitálně gramotná společnost, vzdělávat by se prý měli už ti nejmladší.

Nakupování online však představuje pouze jednu rovinu používání internetu. Tou druhou je konzumace internetového obsahu, sdělila Jana Břeská, manažerka pro státní správu ze Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

K internetu se v současnosti připojuje 83 % české populace. Vyplývá to z infografiky, kterou SPIR vypracoval. Polovinu stráveného času na internetu uživatelé tráví prací či studiem, ovšem tu druhou věnují už svým zájmům, dodala Břeská.

Podle ní však velká část českých uživatelů internetu neví, jak internet funguje a jak je jeho obsah utvářen. To často vede k vytváření zbytečné paniky, která pramení z nedostatku informací. Neznalost uživatelů ale může vyvolat i další problémy. Jedním z nich je nezájem o ochranu svého soukromí, upřesnila.

Ochrana osobních dat pro Čechy stále není velké téma, upozorňuje Charanzová

Čím více se svět digitalizuje, tím více vzniká potřeba ochrany osobních dat. Je proto mimořádně důležité, že EU nyní sjednocuje pravidla pro jejich ochranu na celoevropské úrovni, říká česká europoslankyně za ANO Dita Charanzová.

Břeská tak apelovala na nutnost zlepšit informovanost českých uživatelů internetu. Ti podle ní musí pochopit, jak internet funguje a jaká jsou rizika spojená s jeho používáním.

Jedním z takových rizik může být i větší počet nepoctivých internetových prodejců, upozornil Feix. Ten podle jeho slov není nijak závratný, ale stále je snazší založit neférový e-shop, než fyzickou prodejnu. Důvodem jsou mnohem nižší finanční náklady.

„Lidé by měli být od útlého věku vzděláváni v základních technických dovednostech ve vztahu k internetu,“ doplnil Feix.

EU musí v ochraně proti nekalé soutěži internetových platforem přitvrdit, žádají firmy typu Spotify

Spravedlivější obchodní podmínky pro velké i malé internetové firmy mohou zabránit ztrátě konkurenceschopnosti online platforem. Nová evropská pravidla, která se nyní projednávají, v tom ale nedělají dost.