Před pěti lety Evropu šokovala „Entropa“

David Černý a Entropa; zdroj: České předsednictív.cz

Včera (12. ledna) tomu bylo na den přesně pět let, co český výtvarník David Černý odhalil v Bruselu obří plastiku s názvem Entropa, která představovala symboly 27 členských zemí EU. U některých vzbudilo dílo obdivné ohlasy, u jiných kritiku, protože zobrazené stereotypy nebyly vůči některým státům nejlichotivější. Vztahy České republiky s dalšími zeměmi ale dílo trvale nepoškodilo.

Jak bývá zvykem, každá předsednická země vyzdobí budovu Rady Evropy uměleckou prezentací. Zatímco jiné země obyčejně volí spíše konzervativnější přístup, Česká republika sáhla po kontroverzní skládačce známého výtvarníka Davida Černého. Obří plastika s názvem Entropa symbolizovala všech 27 členských zemí EU. Ne všem se ale české vidění Evropy zamlouvalo.

Každá země byla totiž vyobrazena jako stereotyp, který o ní panuje. Rakousko, které je známé svým odporem k jaderné energii, bylo prezentováno jako chladící věže jaderné elektrárny. Nizozemsko, které se nachází pod úrovní mořské hladiny a potýká se s přistěhovalectvím, bylo zalito mořem, z něhož vykukovaly pouze minarety. Bulharsko reprezentovaly „turecké“ záchody.

Protesty

Byli to právě Bulhaři, kterých se prezentace jejich země nejvíce dotkla. České předsednictví se proto rozhodlo problém řešit tím, že část plastiky věnované Bulharsku zakrylo černým pláštěm.

Kritika ale ani tak neustala a začala se ozývat i od jiných delegací, například slovenské.

„Slovenská diplomacie měla výhrady a jako první reakci zvažovala, že požádá o stažení zobrazení Slovenska. To se ale nakonec nestalo,“ vzpomíná na tehdejší události šéfredaktorka slovenského EurActivu Zuzana Gabrižová.

„Slovensko je na oficiální úrovni, a je nutné říct, že bohužel, citlivé na expresivní umělecká a humoristická zobrazení sama sebe,“ dodala a připomněla příklad z poslední doby, kterým je protest slovenské diplomacie proti výrokům amerického komika na adresu Slovenska.

Maximalizace vlastního ega

I přesto, že se v případě Entropy jedná o umělecké dílo, a proto by se k němu tak mělo i přistupovat, vyostřené reakce některých delegací lze podle novinářky Gabrižové vysvětlit také tím, že bylo vystaveno právě v budově Rady EU. 

„Tam se každý stát snaží maximalizovat své ego a ´palebnou sílu´,“ vysvětlila redakci a dodala, že na Slovensku se už na kontroverzní plastiku nejspíše zapomnělo. 

„Vzpomenou si na ni už jen insideři evropské politiky, ale i ti si ji budou plést s maďarským kobercem, který přišel o dva roky později,“ uvedla.

Česko-slovenské vztahy tak podle ní prezentací Entropy trvale neutrpěly.

V současné době je obří skládačka vystavena v plzeňském Techmania Science Center jako součást stálé expozice.

Autor: Lucie Bednárová