Politické strany mají jen několik dní na schválení kandidátek do evropských voleb

Politické strany a hnutí, které se chtějí zúčastnit voleb do Evropského parlamentu, musí své kandidátky schválit do konce března. Evropské volby v Česku proběhnou 5. a 6. června.

Politické strany a hnutí mají již jen několik dní na to, aby schválily své kandidátky do evropských voleb. Lhůta vyprší 31. března. Jako poslední zatím schválila kandidátku KDU-ČSL a to v pátek 20. března. První místo na kandidátce znovu obsadí nynější europoslankyně Zuzana Roithová a druhé její kolega z EP Jan Březina. Na další čelná místa se dostal krajský zastupitel Ondřej Benešík a místopředsedkyně klubu žen Marie Jílková. Na kandidátce figuruje i bývalý poslanec Jaroslav Lobkowicz a pražský lékař Pavel Klener. Podle všeho má šanci na zvolení jen Roithová a Březina. KDU – ČSL volilo v minulých volbách do EP 6,7% voličů.

Dnes své kandidáty představí strana SNK – ED (Evropští demokraté), která zároveň dneškem odstartuje svou předvolební kampaň. SNK – ED v minulých volbách získala 11% hlasů a v Evropském parlamentu měla tři poslance – Josefa Zieleniece, Tomáše Zatloukala a Janu Hybáškovou. Ta ale stranu vloni v květnu opustila a dnes jde do evropských voleb v čele nové strany EDS (Evropská demokratická strana).

Na kampaň do evropských voleb vyčlenila KDU – ČSL pět milionů korun. Největší politické strany ODS a ČSSD pak 40 respektive 30 milionů Kč. ODS a ČSSD již také odstartovaly volební kampaně (viz EA 27/02/2009). Na víkendovém sjezdu ČSSD vyzval předseda Jiří Paroubek k mobilizaci před evropskými volbami s tím, že není jednoduché opakovaně vítězit. Poukázal tak na to, že ČSSD vyhrála podzimní krajské i senátní volby.

Podle volebních preferencí ČSSD stále vede, ale její náskok před druhou ODS v poslední době klesá. Podle posledního průzkumu agentury STEM by ve volbách do Poslanecké sněmovny volilo ČSSD 35,3% dotázaných a ODS 27,8%. ODS si od ledna polepšila o 5,3 procentního bodu, popularita ČSSD se naopak o 2,4 procentního bodu snížila.

Také samotný Evropský parlament minulý týden zahájil oficiální informační kampaň, která má v červnu přivést k volebním urnám co nejvíce voličů. Evropské volby se totiž dlouhodobě potýkají s nízkou volební účastí. Posledních voleb do EP se v červnu 2004 zúčastnilo jen 46% oprávněných voličů. Kampaň je politicky neutrální a EP na ni vyčlenil celkovou částku 18 milionů eur.

V ČR se tak brzy objeví billboardy, trojrozměrné instalace a televizní spoty, které budou vyzývat občany k účasti ve volbách. Voliči svými hlasy budou moci ovlivnit směřování EU. V ČR se bude volit 5. a 6. června. Sčítání volebních hlasů ale začne až po tom, co se zavře poslední volební místnost v celé EU, což nebude dříve než 7. června.