Podpora eura mezi malými podnikateli? Jen pětinová

Čerstvý průzkum ukázal, že rychlé zavedení společné evropské měny si přeje pouze 20 % malých a středních podnikatelů. Podle Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR) tento výsledek souvisí zejména se současnými problémy Řecka. Euro je však podle jejích zástupců nutné vidět pozitivně.

Často se píše o tom, že tuzemští podnikatelé podporují rychlý vstup Česka do eurozóny – dlouhodobě ho prosazuje jak Hospodářská komora ČR, tak Svaz průmyslu a dopravy ČR. Ovšem jak ukázal včera zveřejněný průzkum AMSP ČR, u malých a středních firem nadšení z eura nevládne ani náhodou.

Na otevřenou otázku (jen jedna odpověď správná) „Které opatření by podle Vás účinně podpořilo export českých firem do zahraničí?“ odpovědělo „přijetí eura“ pouze 6,6 % respondentů. Když měli následně podnikatelé hodnotit sedm konkrétních opatření proexportní politiky, skončilo euro až na „chvostě“.

Tři čtvrtiny respondentů souhlasily s marketingovou podporou tuzemských výrobků na zahraničních trzích a také s podporou českých exportérů mimo evropský kontinent. Naproti tomu pro „rychlé zavedení eura“ by „určitě“ hlasovalo jen 14,5 % firem a „spíše“ 5,15 %. Dohromady tedy sotva pětinová podpora. Naopak odpůrců je 58 %.

„Tento výsledek odráží jejich obavy z dění kolem eurozóny v souvislosti se zadlužením Řecka,“ dočteme se vysvětlení v tiskové zprávě AMSP ČR.

Podle jejího místopředsedy Karla Havlíčka je v tom ale hlubší příčina. „Teď si mneme ruce, že nejsme v eurozóně – nemusíme totiž Řecku pomáhat. Nechceme být solidární a rádi jen přijímáme,“ říká Havlíček na dotaz EurActivu.

Podle něj je ale role eura jednoznačně pozitivní, což se ukazuje i v současné dluhové krizi. „Díky euru Řecko žije a z toho mohou profitovat i všechny evropské firmy, které tam exportují,“ vysvětluje Havlíček. „Každá ekonomika je natolik silná, nakolik je silná v exportech,“ dodává.

Strýček Skrblík

Skeptické odpovědi směřující k euru mohou souviset také s tím, že řada malých firem neexportuje. A hlavně: všem je jasné, že euro je hudba budoucnosti. V Česku má schodek veřejných financí klesnout pod povolená 3 % HDP až v roce 2013 (hodně samozřejmě záleží na nové vládě), což znamená, že jako první termín pro přijetí eura připadá v úvahu 1.1.2016.

Nejdřív je ovšem třeba šetřit. Podnikatelé podpořili v nejvyšší míře (14 %) snížení a kontrolu výdajů státní správy. To je mimo jiné jedním z požadavků zaměstnavatelů, kteří po vládě chtějí provedení auditu výdajů státního rozpočtu v rámci protikrizových opatření.

„Závěr je jasný. Musíme šetřit, jinak nepřežijeme. Ruku v ruce s tím ovšem musí jít zjednodušování administrativy,“ říká Havlíček. Kritizuje především složitost českého daňového systému, který se v nedávném hodnocení Světové banky umístil na 160. místě ze 180 zemí.

Tento názor podtrhuje i zmíněný průzkum. Na otevřenou otázku (jen jedna možná odpověď) ohledně daní největší počet respondentů (14 %) uvedl, že je potřeba zjednodušit daňový systém. Z několika navržených opatření týkajících se daní nejvíce podnikatelů (81 %) vyjádřilo souhlas se vznikem jednotného inkasního místa pro daně a odvody.

Únava materiálu

Asi málokdo by očekával, že mezi podnikateli (byť malými) výrazně zaboduje levice, ovšem tak velký propad zaskočil i organizátory průzkumu. Na dotaz „Vítězství jaké strany, by, podle Vás, nejvíce prospělo podnikatelskému prostředí v ČR“ odpovědělo nejvíce respondentů (37 %), že neví. Dalších 35 % označilo vítězství ODS, 22 % TOP 09, 4,8 % Věci veřejné. Favorita letošních voleb ČSSD považuje za nejvíce prospěšnou stranu jen 0,7 % respondentů a KSČM 0,2 %.

„Překvapila mě slabost ČSSD – pár dobrých věcí v programu přece jen mají. Je to asi únava materiálu,“ uvedl Havlíček v jasné narážce na předsedu ČSSD Jiřího Paroubka.

„ČSSD se kromě daní dá pokud jde o podporu malých a středních podniků jen málo co vytknout,“ přisadil si předseda AMSP Břetislav Ošťádal. Je to možné, ale jak je vidět, většina malých podnikatelů si myslí, že sliby obsažené ve volebních programech splní spíš pravicové strany.

Na závěr pro větší přehlednost uveďme, jak by měl z pohledu firem a podnikatelů vypadat ideální volební program:

  • stanovení principů rozpočtové kázně a sankcí za jejich nedodržování;
  • snížení výdajů ministerstev o 4-5 %;
  • vytvoření stropů pro odvod sociálního zdravotního pojištění;
  • jednotné inkasní místo pro daně a odvody;
  • rovná daň;
  • více částečných úvazků a pružnější pracovní doba;
  • sleva na sociálním pojištění pro zaměstnavatele, který vytvoří nové pracovní místo pro nezaměstnaného;
  • zvýšení investic státu, které pomohou malým a středním firmám;
  • dosažení rovných podmínek pro české zemědělce v EU;
  • podpora českých exportérů v rámci aktivit mimo evropský kontinent;
  • marketingová podpora tuzemských výrobců s cílem prosadit je na zahraničních trzích;
  • více prostředků z fondů EU pro proexportně orientované podniky.