ODS a ČSSD odstartovaly kampaně pro evropské volby

Občanští demokraté a Sociální demokraté spustili negativní kampaně, ve kterých budou dominovat domácí témata. Hlavní boj o přízeň voličů se přitom odehraje na internetu. Sociální demokraté jsou zatím s podporou pětatřiceti procent voličů jasnými favority nadcházejících červnových voleb.

Dvě nejsilnější politické strany se rozhodly jít ve stopách nedávno zvoleného amerického prezidenta Obamy, neboť infiltrovaly známé komunitární servery, jakými jsou Facebook, Youtube nebo Myspace. Cílem tohoto moderního přístupu je nadchnout pro volby širokou veřejnost, zejména mladé lidi, a nalézt a využít dobrovolníky k šíření poselství předvolební kampaně. Výhoda této taktiky spočívá zejména v nízkých nákladech.

Sociální demokraté přišli s nápadem jako první v momentě, kdy spustili tzv. „permanentní kampaň“, která má trvale zdůrazňovat přednosti ČSSD v kontrastu s politikou vládní koalice. Součástí kampaně je webová stránka www.protikrizi.cz, která se snaží informovat veřejnost o prioritách ČSSD v boji s hospodářskou krizí a která obviňuje koaliční vlády z nezodpovědného přístupu k evropské integraci (schválení Lisabonské smlouvy a přijetí eura k roku 2013 chápou sociální demokraté jako nutný předpoklad pro efektivní vyřešení krize).

Jako odpověď na „permanentní negativní kampaň“ ČSSD spustila ODS web www.cssdprotivam.cz, který paroduje stránky sociálních demokratů. Stránka má především pobavit a vypíchnout chyby, kterých se ČSSD dopustila a dopouští. „My se určitě nebudeme bránit tentokrát, možná poprvé v naší historii, negativní kampani. Nebudeme to ale dělat nijak hloupě, chceme to dělat inteligentně, chceme poukazovat na hříchy a nedostatky našich hlavních oponentů, tedy sociální demokracie,“ řekl lídr eurokandidátky Jan Zahradil. I předchozí kampaně ODS ale vykazovaly negativní prvky.

ČSSD v únoru odstartovala protikrizové turné po krajích, které je součástí kampaně evropských socialistických a sociálnědemokratických stran (PES). ČSSD se rozhodla řešit krizi celoevropsky a podílela se na formulaci programového prohlášení Strany evropských socialistů. Jan Zahradil v článku pro idnes.cz ale tvrdí, že se ČSSD oprávněně bojí svých vlastních voličů, neboť deklaruje proevropské cíle ve chvíli, kdy 55% voličů ČSSD je proti přijetí eura a jen 28% je pro ratifikaci Lisabonské smlouvy.

Průzkumy nicméně favorizují ČSSD. Podle agentury STEM by sociální demokraté získali nyní ve volbách do Evropského parlamentu přes 35%, kdežto ODS jen 20% a komunisté 10%. Cílem ČSSD je získat osm až deset křesel z možných dvaadvacíti, které jsou vyhrazeny pro Česko. ODS by si ráda zopakovala volební výsledek z roku 2004, kdy získala 9 křesel s 30% hlasů voličů. Za úspěch považuje ale i zisk sedmi křesel.

Obliba ČSSD pravděpodobně vychází z její politiky v krajích, kde se jí do jisté míry podařilo zvrátit koaliční reformy v oblasti zdravotnictví, tj. zrušení, resp. proplácení poplatků u lékaře. Domácí témata budou tedy nejspíše hlavním faktorem určujícím výsledek eurovoleb.

Podle společnosti Factum Invenio by účast měla být nezvykle vysoká, asi 54%. 65% respondentů si ale myslí, že by čeští europoslanci měli na půdě Evropského parlamentu prosazovat české národní zájmy.