Obchodní řetězce v ČR chtějí zlepšit kvalitu potravin

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Ambro.

Zástupci několika velkých obchodních řetězců, které působí na českém trhu, podepsali deklaraci, v níž se zavázali k dodržování pravidel prodeje potravin a zkvalitnění prováděných kontrol. V poslední době se totiž množí zprávy o prošlých výrobcích či špatně označeném zboží v regálech českých obchodů.

Osm největších obchodních řetězců, které působí na tuzemském trhu, se rozhodlo, že přistoupí k Deklaraci správné prodejní praxe. Jejím podpisem se společnosti zavázaly k tomu, že budou dodržovat pravidla pro správnou prodejní praxi, a zároveň slíbily, že budou provádět vlastní interní kontroly. 

Jak uvedl Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), řetězce tak reagovaly na v poslední době množící se zprávy o zkaženém zboží, které se objevovalo na pultech českých obchodů, nebo na případy, v nichž došlo ke klamání zákazníka. 

Plesnivé zboží 

Od začátku roku totiž probíhají intenzivní kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která se soustředí právě na prodejny potravin.  

„Signatáři této deklarace si jsou vědomi, že klamání a poškozování spotřebitele je protiprávní, a jako takové může poškodit jejich dobré jméno a dosaženou špičkovou úroveň českého maloobchodu,“ píše se v dokumentu.  

Inspektoři v nedávné době například narazili na zmrzlinu vyrobenou v Polsku, která obsahovala nebezpečné množství alergenů, nebo odhalili plesnivé zboží ve skladech prodejen. K velmi častým pochybením na straně obchodníků patří také manipulace s dobou minimální trvanlivosti a datem použitelnosti. 

Společnosti, které se pod deklaraci podepsaly, zároveň vyzvaly profesní partnery řetězců, tedy výrobce a dodavatele, aby se k dodržování stejných pravidel přihlásili i oni. 

„Vzhledem k tomu, že určitá část nálezů z kontrol dozorových orgánů je ale důsledkem pochybení ze strany výrobce/dodavatele, deklarace vyzývá rovněž tyto partnery k veřejnému přijetí podobného závazku a ke společné práci na zlepšování kvality potravin prodávaných na českém trhu,“ uvádí se v deklaraci, kterou podpořili zástupci společností Ahold, Billa, Coop, Globus, Kaufland, Penny Market, Spar a Tesco. 

„Valná část případů zveřejňovaných dozorovými orgány je totiž pouze jejich odpovědností – obchodník totiž například na složení výrobku, popř. jeho značení, nemá takový vliv, jak by se snad mohlo zdát," vysvětlil EurActivu Michael Šperl, tiskvý mluvčí společnosti Kaufland.

Budeme o tom jednat 

O nutnosti zlepšení kvality potravin prodávaných v českých obchodech jednali obchodníci v březnu i s ministrem zemědělství Petrem Bendlem

„Jedním z našich zásadních cílů je posílit důvěru spotřebitelů v trh s potravinami, a to by měl být společný zájem i obchodních řetězců,“ uvedl tehdy ministr. Slíbil, že setkání nebylo poslední. 

„Obchodníci nemají zájem na krytí nešvarů týkajících se prodeje zboží, naopak ve spolupráci s kontrolními orgány chtějí dále zvyšovat jeho kvalitu a čerstvost prodávaného zboží,“ doplnil jej Juračka. 

Stanoviska: 

„Společnost Ahold svým podpisem stejně jako dalších sedm obchodních společností působících na místním trhu potvrdila svoji aktivní a kontinuální činnost ve zlepšování procesů týkajících se intenzivního prověřování vlastních kontrolních systémů a dalších interních postupů,“ potvrdila EurActivu Judita Urbánková z tiskového oddělení společnosti Ahold.   

„Budeme i nadále usilovat o dodržování správné prodejní praxe s cílem zabránit případům, které nesplňují podmínky příslušných právních předpisů nebo jejich vlastních interních procedur,“ dodala.

„V souvislosti se zveřejňovanými případy dozorových orgánů současné doby jsme se rozhodli prohlásit, že budeme, tak jako to děláme dosud, zajišťovat všemi způsoby dodržování správné prodejní praxe,“ řekl EurActivu tiskový mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

„Kvalita potravin v českých obchodech je na trhu odpovídající úrovni. Každý spotřebitel si může vybrat z veliké šíře sortimentu, který mu obchodní síť v ČR nabízí. Od levnějšího a tedy méně kvalitního (nikoli zdravotně závadného) zboží až po produkty špičkové kvality. Pouze spotřebitel je ten, který tvoří strukturu nákupního košíku," doplnil. 

„Věříme, že tento krok je cestou, jak zlepšit systém kontroly potravin. Zároveň bychom chtěli vyzvat i naše dodavatele k přijetí obdobného závazku zejména pro situace, kdy je obchodníkům dodáno vadné zboží," sdělila redakci Eva Karasová, Corporate Affairs Manager, ve společnosti Tesco.