Na kvalitu potravin prý v Česku dávají větší pozor i samotní zákazníci

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Suat Eman

V letošním roce podle ministerstva zemědělství významně stoupl počet zákaznických stížností na prošlé nebo špatně označené potraviny na pultech českých obchodů. Kontrol zboží by přitom mělo přibývat a brzy by měl být spuštěn také web, na kterém budou moci zákazníci vyhledávat konkrétní nekvalitní výrobky.

Na nesprávně označené nebo nekvalitní potraviny v českých obchodech v poslední době čím dál tím častěji upozorňují i samotní zákazníci.

„Dnes máme rekordně vysoký počet podnětů přímo od spotřebitelů, kterými se zabývají naše dozorové orgány,“ uvedl pro Českou televizi náměstek ministra zemědělství Martin Hlaváček.

V letošním roce prý inspektoři v České republice reagovali již na více než 2.800 stížností. To je přitom více, než kolik jich zaznamenali za celý minulý rok. Nejčastěji zákazníci upozorňují na špatnou kvalitu zboží nebo přelepování data trvanlivosti.

„Prodejci a zpracovatelé na nás útočí, že vytváříme určité byrokratické potíže, že je moc sledujeme,“ citovala ČT ředitele Krajské veterinární správy Ostrava Severina Kaděrku.

Kontrol potravin by však mělo ještě přibývat a mělo by také dojít ke zpřísnění sankcí. Již v loňském roce přitom kontroloři rozdali pokuty za téměř 30 milionů korun.

Zákazníkům by měla brzy začít sloužit také nová webová stránka potravinářské inspekce, na které bude možné prohledávat „databázi prohřešků“ v jednotlivých obchodech a hledat informace o konkrétních nekvalitních výrobcích.

O zvýšení kvality prodávaných potravin se však snaží i samotné obchodní řetězce, které působí na českém trhu. Zástupci několika z nich v květnu podepsali deklaraci, v níž se zavázali k dodržování pravidel prodeje potravin a zkvalitnění prováděných kontrol.

Jak uvedl Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR), řetězce tak reagovaly právě na množící se zprávy o nekvalitním zboží v českých obchodech (EurActiv 22.5.2012).