Mohou za nekvalitní potraviny výrobci nebo obchodníci?

Potraviny pult

Nová webová stránka informující o nekvalitních potravinách se setkala s mimořádným zájmem veřejnosti. Výrobci si však u potravinářské komory stěžují, že portál poškozuje jejich pověst. Neuvádí prý dostatečné informace o tom, kdo za špatnou kvalitu produktů může. Obchodníci namítají, že vina je většinou stejně na straně dodavatelů. Ti to však odmítají.

Výrobci potravin kritizují webovou stránku ministerstva zemědělství (MZe) a Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která upozorňuje na nekvalitní a nebezpečné potraviny v českých obchodech.  

Z informací zveřejněných na portálu „Potraviny na pranýři“ totiž prý často není jasné, kdo konkrétně nese odpovědnost za prohřešek proti bezpečnosti potravin. Někteří výrobci se proto obrátili na Potravinářskou komoru ČR (PK ČR) se stížností, že za nedostatky u některých produktů mohou obchodníci.  

„Když se v prodejně prodává plesnivý sýr a je tam přemalované datum spotřeby, tak za to opravdu nemůže výrobce. To je jen a jen záležitost obchodníka. Bohužel u tohoto výrobku se samozřejmě objeví i jméno výrobce,“ řekla Českému rozhlasu mluvčí PK ČR Dana Večeřová.

Portál se vyvíjí

Komora proto hodlá s MZe i inspekcí jednat o změně ve způsobu, jakým portál na nebezpečné a nekvalitní potraviny upozorňuje. V případě neúspěchu těchto jednání by prý mohlo dojít i k soudním sporům mezi některými výrobci a ministerstvem.

„Je to otázka dalších jednání a my samozřejmě nemůžeme nikomu bránit v samostatném postupu,“ uvedl prezident potravinářské komory Miroslav Toman.

Jak v Českém rozhlase řekl ředitel odboru kontroly laboratoří a certifikace SZPI Jindřich Pokora, podoba informačního portálu by měla v budoucnu doznat změn. Aplikace je podle něj spuštěna zatím krátkou dobu, a v průběhu času bude ještě upravována.

Ministerstvo také již dříve oznámilo, že na spoluvytváření webu by se mohly v budoucnosti podílet i další organizace jako například Státní veterinární správa nebo hygienická služba.

Spor o kvalitu

Na tom, že z webové stránky není vždy zcela jasné, kdo za špatnou kvalitu výrobku může, se shodují i obchodníci. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) portál v současné podobě spotřebitelům v jejich orientaci zatím příliš nepomůže.

Spuštění webu však uvítali. Jak totiž uvedl prezident SOCR Zdeněk Juračka, za většinu prohřešků prý nesou odpovědnost dodavatelé. „U jednoho řetězce bylo prohřešků od dodavatele zjištěno dokonce 91 procent," řekl (EurActiv 11.7.2012).

Ředitel programování a strategie potravinářské komory Miroslav Koberna označil toto číslo za „humorné“.

„Nedovedu si představit, jak Svaz obchodu spočítal oněch 91 procent. Pokud se podíváte tiskové zprávy SZIP i veterinární správy, zjistíte, že těch 91 procent jsou možná případy, kdy je úmyslně změněno datum spotřeby nebo jsou prodávány poškozené výrobky,“ řekl. V takovém případě ale prý není možné hledat vinu na straně dodavatelů.

Webová stránka byla spuštěna 10. července. Podle informací SZPI se ihned stala předmětem mimořádného zájmu veřejnosti. Jen během prvních 24 hodin provozu bylo zaznamenáno přes 200 000 unikátních návštěvníků.