Komise hodlá dostat mladé lidi k eurovolbám, využije MTV

Evropská exekutiva chce bojovat proti nezájmu nejmladších voličů o volby do Evropského parlamentu, a proto spustila za pomoci hudební stanice MTV rozsáhlou kampaň s podtitulem „Slyšíš mě, Evropo?“. Volební účast ve věkové skupině od 18 až 24 let, která je v tomto směru tradičně aktivní, poklesla v roce 2004 na pouhých 40%.

„Zamysli se nad tím. Patřit do společenství, jakým je Evropa, je úžasné. Můžeš cestovat, kam chceš, studovat v kterékoliv zemi a pracovat, kde se ti zachce – to má něco do sebe, ne? Rozhodně bychom to měli vykřičet do světa…,“ dočteme se na serveru http://www.caneuhearme.eu , který se snaží o nalákání mladých lidí na eurovolby. Poutač odkazuje na happening, který se uskuteční ve 3 evropských městech včetně Prahy 30. dubna, kdy budou tisíce mladých lidí skandovat slogan „Slyšíš mě, Evropo?“.

Tato věta je také podtitulem celé kampaně Evropské komise k volbám do Parlamentu, které se v Česku uskuteční ve dnech 5. a 6. června. Unijní politiky trápí dlouhodobý nezájem Evropanů o eurovolby – účast poklesla z 63% v roce 1979 až na 46% v posledním klání v roce 2004. Mladé lidi evropský parlament „táhne“ ještě méně – naposledy se ve věkové skupině 18 až 24 let zúčastnilo voleb pouhých 40% oprávněných voličů (přitom při standardních parlamentních volbách přijde k urnám často až 75% mladých lidí).

Kampaň se snaží Evropany pod 25 let ze všech koutů Unie oslovit pomocí prostředků jim vlastních. Opírá se hlavně o spolupráci s hudební stanicí MTV, která má dlouholeté zkušenosti s propagováním voleb ve Spojených státech, kde známé osobnosti typu Madonny oslovují potenciální voliče a přesvědčují je, že „i na jejich hlase záleží“. MTV bude také vysílat přímý přenos z výše zmíněného happeningu na konci dubna. Česká pobočka této televizní stanice měla v Čechách zahájit vysílání už od začátku tohoto roku, nicméně její start se kvůli krizi zatím odkládá.

Webové stránky www.caneuhearme.eu, o nichž už byla řeč, nabízejí mladým lidem z celé Unie nejen základní informace o Evropském parlamentu ve „stravitelné“ podobě, ale navíc je vybízejí, aby se pomocí komunitního serveru Twitter vyjádřili k dění v Unii vlastními slovy a „podělili se o své zkušenosti a názory“.

„Potřebujeme mít k lidem blíž. Pokud chceme mladé lidi mobilizovat, aby využili své volební právo, musíme zvolit jiný způsob komunikace,“ komentovala novou formu kampaně místopředsedkyně Evropské komise Margot Wallström.

Na kampaň k eurovolbám zaměřenou na mladé lidi půjde z unijní pokladny 1,9 milionu eur, které jsou v evropském rozpočtu vyhrazeny k propagaci voleb.