Klaus vetoval novelu o emisních povolenkách a pokáral zákonodárce

Václav Klaus; zdroj: Evropská komise.

Prezident Václav Klaus včera oznámil, že nepodepíše novelu zákona o emisních povolenkách, která je podle něj „dalším krokem k tomu, aby Česká republika přestala být suverénním státem“ a doporučil poslancům a senátorům odpovědnější přístup k projednávání unijních směrnic.

Novela zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na CO2 spadla včera díky prezidentskému vetu pod stůl a bude jí tak muset prosadit až další poslanecká sněmovna. Byla implementací unijní směrnice z listopadu 2008, která mění systém obchodů s povolenkami (EU ETS) tak, aby zahrnul také leteckou dopravu (EurActiv 9.7.2008).

Trubte na poplach

Co prezidentovi na vládní novele zákona tak vadí? Předně je podle něj dalším důkazem o tom, že Česko ztrácí svou suverenitu a nemá dobře fungující zákonodárný sbor. „Parlament je pro tyto případy (které jsou dnes již velmi časté), pouhým formálním ´hlasovacím strojem´, který ´aplikuje´ směrnice EU. V podstatě se nad nimi nezamýšlí a nevede o nich diskusi,“ postěžovala si hlava státu.

Podle Klause navíc není ohrožena jen naše suverenita, ale také svoboda podnikání. „Sám cíl obchodování s tzv. emisními povolenkami (…) je dalším drastickým zásahem do ekonomické svobody s velmi pochybným zdůvodněním,“ uvádí.

Prezident navíc kritizuje, že rozšiřováním obchodování s emisními povolenkami „vzniká stínový trh, jakási stínová měna s nejasnou likviditou“, která představuje „časovanou bombu pod naší ekonomikou“.

„I kdybychom brali doktrínu nutného snižování produkce CO2 vážně, pak je třeba připomenout, že emise tohoto plynu z letecké dopravy představují jen 3 % z celkových emisí v Evropské unii,“ připomíná prezident a otevřený dopis předsedovi poslanecké sněmovny Vlčkovi uzavírá pokáráním poslanců, kteří podle něj schvalovali implementaci směrnice, k níž ještě není známá metodika.

Malý, ale rychle rostoucí

Má vůbec smysl zabývat se sektorem, který představuje 3 % emisí skleníkových plynů v Unii? Podle prezidenta Klause sice ne, ale řada odborníků i politiků má jiný názor. Lze použít podobný argument jako u českého veřejného zadlužení: absolutní výše dluhu je zatím bez problémů, hrozivý je jeho nárůst.

Jen mezi lety 1990 a 2004 „vyskočily“ emise skleníkových plynů evropské letecké dopravy o 86 %, což je nesrovnatelné s jakýmkoliv jiným sektorem. „Tento nárůst relativizuje emisní úsporu, jíž se nám podařilo dosáhnout v ostatních oblastech,“ uvedl v lednu tohoto roku při předkládání vládní novely tehdejší ministr životního prostředí Jan Dusík.

Podobný názor sdílí i Evropská komise, která navrhla zahrnutí letecké dopravy do systému EU ETS (což pak v roce 2008 stvrdila i Rada a Evropský parlament), aby stabilizovala emise tohoto sektoru.

Od roku 2012 tak dostanou aerolinky přidělenou kvótu na 97 % ročních emisí skleníkových plynů (ta se pro roky 2013 až 2020 snižuje na 95 %, zbylých 5 % je vyhrazeno pro nové společnosti), které průměrně vypustily v letech 2004 až 2006. Z této kvóty obdrží 85 % povolenek zdarma a zbytek si dokoupí v aukcích, což se může, ale také nemusí, projevit v cenách letenek; záleží především na tom, kolik budou stát povolenky.

Klausovy skeptické názory na unijní legislativu i globální oteplování jsou dobře známy, ovšem nové poslanecké sněmovně nezbude, než se proti němu postavit a prezidentské veto přehlasovat. Jinak by nám totiž od Komise hrozily sankce za pozdní implementaci zmíněné směrnice – se kterou, mimochodem, v roce 2008 souhlasila také česká vláda.