Evropský parlament dal zelenou chorvatskému eurokomisaři

Neven Mimica; zdroj: Evropský parlament.

Evropský parlament na svém včerejším (12. června) zasedání ve Štrasburku potvrdil nominaci Chorvata Nevena Mimicy do role evropského komisaře pro ochranu spotřebitele. Mimica se svého úřadu ujme s přistoupením Chorvatska do EU, které se očekává 1. července 2013.

Evropská komise představuje jednu z hlavních institucí Evropské unie, jejímž úkolem je zastupovat a hájit zájmy Unie jako celku. Členské státy do ní jmenují vždy po jednom komisaři, který má po dobu pětiletého funkčního období na starosti určitou oblast politiky.

V současné době zasedá v Evropské komisi 27 eurokomisařů, avšak v létě letošního roku se situace změní. Osmadvacátou členskou zemí EU se totiž stane Chorvatsko, a nárůst počtu členů tak zaznamená i Komise.

Už za pár dní

Chorvatsko do Bruselu vyslalo politika a diplomata Nevena Mimicu, kterého včera při hlasování ve Štrasburku potvrdil Evropský parlament. Pokud jej stvrdí i Evropská rada, která v Bruselu zasedá 27.-28. června, svých povinností se ujme již za několik dní, přesněji 1. července.

Funkci eurokomisaře, jehož portfolio vzniklo částečně z agendy maltského komisaře Tonia Borga, který má v Komisi na starost zdraví a právě ochranu spotřebitele, a také francouzského komisaře Michela Barniera, jež je zodpovědný za vnitřní trh a služby, bude Mimica zastávat až do evropských voleb. Ty jsou naplánovaný na květen příštího roku.

„Podpořila jsem jmenování nového chorvatského komisaře Nevena Mimicu, protože na nedávném veřejném slyšení v rámci jednání Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu prokázal předpoklady pro vykonávání funkce komisaře odpovědného za spotřebitelskou politiku,“ uvedla k výsledkům včerejšího hlasování česká europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD, S&D).

„Věřím, že deklarované posílení spolupráce s Evropským parlamentem povede konečně k věnování větší pozornosti tématu dvojí kvality výrobků na vnitřním trhu EU. Dále souhlasím s tím, že je nutné více přiblížit konkrétní obsah spotřebitelské politiky občanům, a to zejména v těch zemích, kde povědomí spotřebitelů o vlastních právech a kultura podnikatelského prostředí dosud nejsou na stejné úrovni s vyspělou Evropou,“ dodala.