Eurobarometr: Při výběru potravin hledíme na kvalitu a cenu, méně pak na značku

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Ambro.

Přes 90 % Evropanů uvedlo kvalitu a cenu potravin jako důležitý faktor při svém výběru a pro polovinu občanů EU naopak není při nákupu potravin důležitá jejich značka. Češi jsou při výběru potravin náročnější. Uvádí to nejnovější Eurobarometr.

Pro 96 % respondentů nového Eurobarometru, průzkumu veřejného mínění, který si nechává zpracovat Evropské komise, je při výběru potravin důležitá jejich kvalita, o 5 % méně se ohlíží na jejich cenu. Okolo 71 % se pak rozhoduje podle původu produktu.

Česká čísla jsou v tomto ohledu o něco vyšší. Podle průzkumu se 98 % dotázaných Čechů ohlíží na kvalitu, 96 % na cenu a 80 % na zemi původu.

Pouhých 47 % respondentů uvedlo jako důležitý faktor při výběru potravin značku produktu. V tomto ohledu se však názory občanů jednotlivých států značně liší. Zatímco respondenti pocházející z nových členských zemí uvedli značku jako důležitý faktor ve více než 62 % případů (což je i český průměr), členové „staré patnáctky“ pouze ve 43 %.

Průzkum se zajímal i o to, jestli si Evropané u potravin všímají značek kvality. Dvě třetiny dotázaných potvrdilo, že při nákupu kontrolují, zda mají dané produkty označení jakosti zaručující speciální vlastnosti potravin.

Nejznámějším je pro občany Evropské unie logo Fairtrade, podle průzkumu se s ním setkala víc než jedna třetina z nich. Naopak logo EU pro biopotraviny zná jen necelá čtvrtina dotázaných. Češi se v tomto srovnání nacházejí až na konci žebříčku.

Nezapomínejme na potravinovou bezpečnost

Dalším tématem, kterému se průzkum věnoval, byla potravinová bezpečnost, tedy možnost přístupu k dostatečnému množství bezpečných potravin.

Podle respondentů by se měla Evropa zaměřit především na světovou potravinovou produkci. 84 % dotázaných se domnívá, že by EU měla pomoci mimoevropským zemím s navýšením jejich potravinové výroby.

Podle 81 % dotázaných by měla Unie navýšit i svou potravinovou produkci, aby tak snížila závislost na importu těchto produktů.