Drobní podnikatelé se opřeli do nové exportní strategie ČR

Zdroj: FreeDigitalPhotos.net, autor: worradmu.

Představitelé Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ostře zkritizovali novou Exportní strategii, kterou tento týden představilo Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Podnikatelé označili dokument za neúplný, příliš obecný a „šitý horkou jehlou“.

Exportní strategii ČR představil na pondělní tiskové konferenci premiér Petr Nečas a ministr průmysl a obchodu Martin Kuba. Jejím cílem je snížit závislost českého vývozu na zemích Evropské unie a zaměřit se na rychle rostoucí trhy mimo Evropu (EurActiv 7.2.2012).  

Podle zástupců malých a středních podnikatelů, jejichž podpora je také jedním z bodů nového dokumentu MPO, se však nejedná o strategii, ale o „obecné formulace a marketingové deklarace, které nemohou sloužit jako klíčový rámec pro státní podporu exportů“. 

Nová strategie vytipovala 12 tzv. „prioritních“ zemí (mezi nimi je například Čína, Indie, Brazílie, Rusko či Spojené státy, tedy zpravidla velké ekonomiky) a 28 tzv. „zájmových“ trhů zahrnujících některé rychle rostoucí ekonomiky (Austrálie, Kanada, Japonsko, některé latinskoamerické státy a země v Africe). 

S výběrem těchto trhů však malí a střední podnikatelé také příliš nesouhlasí. Zatímco výběr tzv. prioritních zemí je podle nich až na malé výjimky správný, určení tzv. zájmových trhů označují za „střelbou na běžící, malé a často nezajímavé terče“ a pozastavují se především nad zařazením některých afrických států jako je Etiopie. 

Kritika podnikatelů se nevyhnula ani způsobu, jakým chce ministerstvo strategické cíle naplňovat. Ministr Kuba plánuje na nové změny ušetřit integrací služeb stávajících agentur, které působí pod MPO (CzechTrade, CzechInvest) a dalších hráčů jako je Česká exportní banka (ČEB). 

Proti tomu se ostře vyjádřil předseda AMSP Karel Havlíček. „Integrovaná obchodní síť CzechTrade, ČEB a CzechInvest může fungovat maximálně na jednotné informační základně, ale bude-li aktivita těchto subjektů řízena přímo ministerstvem a nikoliv odpovědným, kompetentním a schopným managementem, bude to velké ohrožení fungování současné solidní podpory malých a středních exportérů,“ uvedl Havlíček.  

Český vývoz zažívá oživení

Na stejné tiskové konferenci ASMP zveřejnila i výsledky průzkumu o názorech podnikatelů na podporu exportu. Ten v loňském roce zaznamenal určité oživení, když 45 % malých a středních podniků uvedlo, že zvýšilo svůj export. 

Podle průzkumu exportuje do zemí mimo Evropu 30 % dotázaných firem a dalších 13 % o tom uvažuje. Z toho zároveň vyplývá, že více jak polovina malých a středních podniků se expandovat na nově prosazované trhy zatím nechystá.   

I přesto považují zástupci malých a středních podnikatelů tato čísla za překvapivě pozitivní. „Svědčí to o vyspělosti našich firem a o tom, že si uvědomují, že cesta k úspěchu je přes trvalé rozšiřování teritorií a posilování nezávislosti,“ komentuje situaci předseda asociace Havlíček. 

Nejvíce firem by se v otázce podpory exportu obrátilo na CzechTrade (uvedlo 31 % z nich). Více jak polovina dotázaných exportérů (58%) vnímá podporu exportu v rámci států EU jako nevýznamnou součást jejich podnikání.