Dohoda o právech spotřebitelů stále v nedohlednu

Zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Filomena Scalise.

Poslanci Evropského parlamentu včera poslali zpět do výboru kontroverzní směrnici o právech spotřebitelů. Rozporů mezi politickými frakcemi a Parlamentem a Radou je podle nich pořád více než dost. Stále například není jasná odpověď na základní otázku, zda pokračovat v harmonizaci požadavků, které by měly splňovat kupní smlouvy, nebo zda ponechat vše tak, jak je.

Pokud by bylo pouze na poslancích, chystaná evropská norma k ochraně spotřebitelů, která má sloučit čtyři dosavadní směrnice do jedné, by v souladu s návrhem Evropské komise nově upravovala náležitosti kupních smluv nebo smluvní podmínky. Členské země se ovšem k takovému návrhu staví odmítavě.

Jednota nepanuje ani mezi politickými frakcemi. Zatímco sociální demokraté (frakce S&D) podporují v obavě ze zhoršení standardů ochrany spotřebitelů napříč Evropou spíše minimální harmonizaci pravidel, lidovečtí poslanci (EPP) by rádi pravý opak. „Musíme zachovat vysokou míru ochrany spotřebitelů tam, kde již efektivně existuje,“ prohlásila v této souvislosti sociálnědemokratická poslankyně Olga Sehnalová, která je členkou výboru pro vnitřní trh.

Socialisté se obávají, že pokud by se například stanovila minimální doba, po kterou musí firmy poskytovat záruku na zakoupený výrobek, situace spotřebitelů by se tím v zemích, kde je dnes ochrana spotřebitelů vyšší, zhoršila.

Vzhledem k velkému množství sporných témat návrh opět putuje do výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů. Poslanci chtějí také svůj postoj více sladit s představiteli členských států a před hlasováním v prvním čtení postoje obou institucí sblížit. Parlament tak včera odhlasoval pouze pozměňovací návrhy, s nimiž půjde do dalších jednání.

Více práv u objednávek přes internet

Velká část jejich návrhů směřuje k posílení práv spotřebitelů, kteří si objednávají ze zahraničí zboží po internetu, telefonicky nebo poštou. „Spotřebitelům musí být jasné od koho nakupují, co přesně nakupují a kolik je to bude stát,“ dočteme se v tiskové zprávě Parlamentu.

Pokud si zákazník zboží či službu vybere na internetu, neměl by být navíc vystaven žádným dalším více či méně skrytým poplatkům. Na řadě internetových stránek může při nákupu narazit na předem zaškrtnutá políčka, která představují objednávku nějaké dodatečné služby a navyšují cenu výsledné objednávky. Uplatňování podobných praktik by poslanci rádi zabránili.

Průzkumy opakovaně ukazují, že lidé k nakupování po internetu ze zahraničí nemají příliš velkou důvěru. Ze zprávy, kterou před několika týdny zveřejnila Evropská komise vyplývá, že se spotřebitelé často obávají nekalých obchodních praktik, podvodníků nebo toho, že objednané zboží vůbec nedorazí (EurActiv 15.3.2011).

Komise uvádí, že v roce 2010 si zboží po internetu ze zahraničí objednalo pouze 9 % spotřebitelů.

Jak navíc připomíná lidovecká poslankyně Zuzana Roithová, která je rovněž členkou výboru pro vnitřní trh, téměř třetina veškerých přeshraničních nákupů se vůbec neuskuteční, protože některé internetové obchody zákazníky z vybraných (převážně nových) členských zemí odmítají.

I této praxi by poslanci rádi zabránili. Internetové obchody mají podle nich nově přestat rozlišovat, odkud zákazník zboží objednává v případech, kdy „je to technicky proveditelné a spotřebitel je ochoten hradit případné dodatečné náklady,“ dodává poslankyně, která je autorkou příslušného pozměňovacího návrhu.

Poslanci včera odhlasovali také některé další návrhy, jako například právo zákazníka odstoupit do 14 dnů od nákupu v případě, že zboží zakoupí na dálku nebo požadavek, podle nějž musí objednané zboží klientovi dorazit nejpozději 30 dnů od objednávky. Pokud do té doby nedorazí, měl by spotřebitel právo objednávku zrušit a veškeré náklady by poté musel nést prodejce.