Do evropských voleb bude kandidovat 33 uskupení, kampaně se naplno rozjíždějí

Na konci března skončila lhůta pro předložení kandidátek pro volby do Evropského parlamentu. Červnového klání se zúčastní o dvě strany více než před pěti lety. Některé partaje vsadí v předvolebním boji především na billboardy, další na širokou členskou základnu, jiné se spolehnou hlavně na kontaktní kampaň. V kurzu jsou také komunitní servery.

Na Ministerstvo vnitra dorazilo do 31. března celkem 33 kandidátních listin jednotlivých politických uskupení, která se 5. a 6. června utkají o 22 míst vyhrazených pro české europoslance. To ale neznamená, že kandidátky ještě nemohou doznat změn. Strany, které je předložily do nich jsou oprávněny ještě do 6. dubna dopisovat další jména a do 16. dubna je dále upravovat.

Od dubna naberou plné obrátky také kampaně jednotlivých politických stran. Už v únoru se pustily do předvolebního boje dvě nejsilnější partaje – ODS a ČSSD, které se snaží do velké míry využít nejen služeb dobrovolníků, ale také populárních internetových serverů jako jsou Facebook nebo YouTube (kombinace těchto dvou metod slavila úspěch mimo jiné v kampani současného amerického prezidenta Obamy).

Pokud se tedy například chcete „spřátelit“ s Janem Zahradilem, pak máte šanci – stačí jen pár kliknutí na Facebooku. Následně můžete sledovat, jak se lídr kandidátky ODS právě chystá na večeři nebo si přečíst jeho čerstvé dojmy z koncertu rockové kapely AC/DC.

ČSSD se už v únoru pustila do ostré konfrontační „permanentní“ kampaně, kdy na webových stránkách www.protikrizi.cz i jinde kritizovala vládní politiku a nabízela vlastní recepty. ODS následně zareagovala spuštěním webu s výmluvným názvem www.cssdprotivam.cz. Obě tyto strany se budou spoléhat i na tradiční billboardovou a mediální propagaci. Celkem by měla kampaň vyjít ODS asi na 40 milionů korun, sociální demokraty přibližně na 30.

Menší strany, které nedisponují bohatými pokladnami hledají alternativní nápady, jak zaujmout voliče. Například KDU-ČSL se bude spoléhat především na „ploty svých straníků“, které chce využít k vyvěšování plakátů a dalších propagačních materiálů.

S originální kontaktní kampaní přišla také SNK-ED. Republiku bude objíždět s figurkou „strašpytla Vašíka“ (odkazuje na prezidenta Václava Klause), který o svých zážitcích bude vyprávět i prostřednictvím zmíněného Facebooku. Kandidáti SNK-ED v čele s Lukášem Mackem se během kampaně budou chtít prosadit především díky „boření“ mýtů o Unii a otevřeným evropanstvím (během mítinků dochází ke skutečnému boření zdi postavené z kostek, na nichž jsou napsány vžité nepravdy o fungování Unie).