Češi s přejmenováním pomazánkového másla nesouhlasí, na tuzemák si už ale zvykli

zdroj: FreeDigitalPhotos.net; autor: Ambro.

Tuzemský rum, marmeláda a pomazánkové máslo. To jsou tři produkty, které kvůli složení, jež nesplňuje evropské normy, musely být přejmenovány. Češi však s tímto rozhodnutím příliš nesouhlasí, podle 64 % respondentů by měl být název pomazánkové máslo zachován. Jak konzumenti zareagovali na přejmenování tuzemáku, který už je pod novým názvem prodáván skoro deset let?

Skoro dvě třetiny Čechů nesouhlasí s rozhodnutím Evropského soudu, podle kterého už nesmí být používán název „pomazánkové máslo“. Ukazuje to nejnovější průzkum veřejného mínění, který provedla společnost STEM/MARK.

Podle nedávného nařízení Soudního dvora EU nesmí mít zmíněný český produkt v názvu slovo máslo, protože neobsahuje dostatečné množství mléčného tuku.

Zastánci názvu pomazánkové máslo nejčastěji argumentují tím, že toto označení je tradiční a srozumitelné. Respondenti se také domnívali, že do podobných věcí by neměla Evropská unie členským státům mluvit a zasahovat a že by se obecně měla zabývat podstatnějšími věcmi než je posuzování lokálních názvů produktů.

Naopak ti, kdo se změnou názvu souhlasí, jako důvod nejčastěji uvádějí argument, že se nejedná o skutečné máslo a že je název zavádějící a může klamat spotřebitele.

Na tuzemák si konzumenti zvykli

Pomazánkové máslo se tak zařadilo mezi další produkty, které svým složením nevyhovují parametrům určeným evropskými směrnicemi.

Již od roku 2003 nesmí být používán název „tuzemský rum“, který byl v Česku určen pro produkt vyráběný umělým dochucením zředěného lihu rumovou esencí. Podle Unie však rum musí být vyroben z cukrové třtiny.

Stejně jako u pomazánkového másla také povinné přejmenování tohoto alkoholického výrobku vyvolalo před deseti vlnu negativních reakcí. Podle jeho výrobců však změna názvu neměla na prodejnost produktu vliv a lidé si na „tuzemák“ zvykli.

„Z hlediska prodejů nebyly reakce konzumentů negativní. Naopak prodeje Božkova Tuzemského vykazují rostoucí trend,“ řekla EurActivu Daniela Klančíková ze společnosti Stock Plzeň-Božkov a dodala, že tento výrobek je i přes problémy s názvem v současné době vůbec nejprodávanější značkou lihovin na českém trhu.

Třetím českým produktem, který se kvůli neodpovídajícímu obsahu musí vzdát svého názvu, je marmeláda z jahod či meruněk. Ta totiž podle evropské směrnice může být vyráběna pouze z citrusů.