Média spekulují o tom, že Brusel zřejmě neproplatí Česku některé dopravní projekty

zdroj: FreeDigitalPhotos.net.

Kvůli potížím při zadávání veřejných zakázek některých silničních a říčních staveb v rámci Operačního programu Doprava České republice podle informací médií hrozí, že nevyčerpá z evropských fondů několik miliard korun. Ředitelství vodních cest ČR chyby, k nimž došlo v minulosti, nepopírá, tvrdí ale, že sporné stavby jsou dále v šetření a žádné definitivní rozhodnutí dosud nepadlo.

O auditu, který odhalil pochybení zejména při zadávání veřejných soutěží některých projektů v rámci Operačního programu Doprava (OPD) informoval EurActiv již o prázdninách (EurActiv 19.8.2011). Podle serveru Aktuálně.cz je nyní jisté, že k jejich zpětnému proplacení Evropskou komisí skutečně nedojde, a v evropských fondech tak zůstane 11 miliard korun.  

Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR), které je realizátorem vodních staveb, se ale proti tomuto tvrzení ohradilo. Sporné (vodní) stavby jsou prý stále v šetření a žádné rozhodnutí ještě nepadlo. 

„Nepopíráme, že se v minulosti staly chyby,“ uvedl ředitel ŘVC ČR Jiří Blažek. „Udělali jsme ale všechny kroky vedoucí k maximální nápravě chyb mých předchůdců. Teď vše závisí na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, návrhu Ministerstva dopravy na korekci dotací a případném rozhodnutí Evropské komise. Nevím o tom, že by některá z těchto institucí již jakkoliv rozhodla,“ dodal. 

Pokud skutečně k rozhodnutí o neproplacení staveb dojde, jejich úhrada tak bude na daňových poplatnících.    

Neproplacen by tak mohl zůstat zvedací železniční most v Kolíně za miliardu korun nebo projekt úprav břehu Vltavy kolem Českých Budějovic. 

Mluvčí ŘVC ČR Václav Straka EurActivu potvrdil, že audit Evropského účetního dvora, který probíhal na jaře letošního roku, objevil pochybení u kolínského železničního mostu a u projektu obnovení splavnosti vodní cesty pro rekreační plavbu v prvním úseku Vltavy (České Budějovice – Hluboká nad Vltavou). 

V současné době probíhá i kontrola projektu Vodní dílo Hněvkovice – Týn nad Vltavou na třetím úseku řeky. 

„Pokud dotaci na tyto projekty nedostaneme, nebo bude snížena, není pravda, že Česká republika o peníze přijde. Prostředky jí zůstanou a bude na ní, aby je vyčerpala na jiný projekt,“ dodal Straka.

K silničním stavbám, na která média v této souvislosti také upozornila, se například řadí dálnice D8, která vede přes České středohoří, nebo obchvat kolem Nymburka.