Anketa: Poslanci z celé Evropy kritizují premiéra Babiše za střet zájmů. Co na to říkají čeští europoslanci?

© European Union 2021

„Špinavé prádlo by se mělo prát doma.“ „Mnozí se na nás začali dívat jako na postsocialistickou zemi s klasickým oligarchou v čele.“ Jak na středeční grilování premiéra Andreje Babiše na půdě Evropského parlamentu pohlíží čeští europoslanci? Server EURACTIV.cz zjišťoval jejich bezprostřední reakce.

Z auditu Komise vyplývá, že firmy spojené s Agrofertem nemají nárok na peníze z evropských strukturálních fondů. Eurokomisař Johannes Hahn však europoslance v souvislosti s českým přerozdělováním dotací Agrofertu informoval, že nebyly vykázány žádné výdaje, proto podle něj unijní rozpočet „byl a zůstává plně chráněn“. Podle Hahna však nyní bude záležet na tom, jak bude v případu Česko dále postupovat. České orgány totiž musí zapracovat doporučení, která od unijní exekutivy v rámci auditu dostala.

Evropský parlament současně připravuje rezoluci k případu. Plénum o ní bude hlasovat v červnu.

Český duben v EU: Reakce na Vrbětice, Babiš vs. audit a zpožděný plán obnovy

Přinášíme vám další stručný přehled toho nejzajímavějšího, co se v uplynulém měsíci z českého pohledu v Evropské unii odehrálo.

Někteří z europoslanců vyzvali vzhledem k závěrům auditu ke spuštění nového mechanismu Evropské unie, který podmiňuje čerpání financí z rozpočtu EU s dodržováním vlády práva. V jeho důsledku může členský stát přijít o příspěvky z evropské kasy. Takový scénář nevyloučil ani eurokomisař Hahn. Mimo to podle něj Komise zvažuje také další opatření, která by řešila problematiku střetu zájmů v čerpání evropských peněz. Europoslanci například volají po posílení transparentnosti, co se týče konečných příjemců dotací EU. Podle současného evropského práva totiž členské státy nemusí jména těchto konečných beneficientů zveřejňovat.

Názory europoslanců na situaci se však napříč parlamentem liší. Redakce EURACTIV.cz proto oslovila všechny jeho české členy.

Odpovědi europoslanců průběžně doplňujeme. 

Měla by se otázka střetu zájmů českého premiéra probírat na evropské úrovni nebo „doma“? A může případ poškodit český obraz v EU? 

Ondřej Knotek (ANO, Renew)

Česká republika a Evropská komise mají rozdílný právní výklad souvisejících zákonů. Je v pořádku, aby se Evropský parlament zajímal o toto téma a poslanci měli k dispozici aktuální informace. Nicméně tento výkladový spor může rozhodnout jen soud, nebo shoda obou partnerů.

Samotná rezoluce neznamená nutně poškození image, pokud zůstane věcná a korektní.

Radka Maxová (nestraník, S&D)

Je zapotřebí obojí. ČR si musí vyřešit střet zájmů svého předsedy vlády a zajistit, aby se obdobná situace už v budoucnu neopakovala. Musí být jasně stanoveno, co se smí a kde je již linie jasně překročena, a pak tato pravidla náležitě vymáhat. Bez výjimky. Na druhou stranu, jedním z úkolů EU je ochrana jejích finančních prostředků a dohlížení na to, aby byly správně čerpány a nedocházelo k obcházení pravidel, na což nakonec doplatí samotní občané. Stejně tak je jedním z poslání EU chránit dodržování pravidel právního státu. Není možné, aby se neměřilo všem stejným metrem.

Česká republika se v institucích Evropské unie obecně těší důvěře. Jsme předvídatelní a spolehliví partneři. Na druhou stranu současná situace image Česka určitě neprospívá zejména v očích občanů. Koneckonců, o střetu zájmů Andreje Babiše informovaly i nejprestižnější světové zpravodajské weby. Je mi líto, že jediné, co se tak lidé v zahraničí o naší zemi často dozví, je to, že náš premiér porušuje české i evropské zákony a my s tím nic neděláme. Těžko se pak obhajuje, že do západní Evropy skutečně patříme.

The Capitals: Premiér Babiš označil auditory Evropské komise za mafii

The Capitals přináší denní přehled zpráv z evropských metropolí. 

Veronika Vrecionová (ODS, ECR)

Evropský parlament by záležitost nemusel řešit, pokud by byl český stát schopen záležitost vyřešit na národní úrovni. Vzhledem k tomu, že se jedná o střet zájmů premiéra, není toho Česká republika evidentně schopna. Chápu proto naše zahraniční kolegy, které zajímá, co se děje s penězi jejich daňových poplatníků, komu a na jaké projekty jsou vypláceny. A že nesouhlasí s tím, že stejná osoba, která nastavuje pravidla čerpání, z dotací nejvíce těží.

Obraz České republiky tato situace rozhodně nezlepšuje. Snažíme se však o to, aby kolegové rozlišovali mezi Českou republikou a premiérem. A myslím, že většina z kolegů to vnímá spíše jako problém premiéra než problém celé země.

Evžen Tošenovský (ODS, ECR)

Jsem přesvědčen, že by problém střetu zájmů premiéra Babiše měl být řešen na vnitrostátní politické scéně v České republice. Něco jiného je čerpání evropských fondů, to je velmi citlivá věc Evropské unie a všechny orgány EU to velmi přísně posuzují. Povinností premiéra je rozptýlit veškerá podezření, což se mu evidentně nedaří a spíše naopak ještě zvyšuje podezření na zneužití svého postavení.

Určitě to poškozuje vnímání České republiky a mně je to velmi líto. Mnozí se na nás začali dívat jako na postsocialistickou zemi s klasickým oligarchou v čele. To je bohužel výsledkem chování premiéra Babiše.

Čeští europoslanci a europoslankyně 2019-2024: Na čem pracují a kde „jsou vidět“?

V roce 2019 usedla na pět let do Evropského parlamentu nově složená jednadvacítka českých europoslanců a europoslankyň. Přinášíme stručné shrnutí jejich dosavadní práce a témat, kterým se věnují.

Markéta Gregorová (Piráti, Zelení/ESA)

Jedná se o peníze i z fondů Evropské unie. Je logické, že když je ve střetu zájmů takto vysoko postavený člověk, nelze to nechat pouze na onom členském státě, který daný premiér do velké míry ovládá. Komise čekala na řešení ze strany České republiky již dlouho a vnímám tedy jako rozumné, že chce nyní již řešení a spravedlnost.

Rozhodně. Nedivila bych se, pokuse dalšími prodlevami ze strany Andreje Babiše začne diskutovat zmrazení dalšího čerpání z evropských fondů pro ČR. Dokud se nezajistí, že je nebude čerpat i osoba ve střetu zájmů. Je to ostuda.

Mikuláš Peksa (Piráti, Zelení/ESA)

Problém střetu zájmů je ten, že české úřady mají kontrolovat premiéra, který je ovládá. Je pak jenom logické, že když to Česko nezvládlo vyřešit – a trapná konstrukce svěřenských fondů skutečně není řešení – tak musí dále postupovat Evropa. Komise se věc snažila pročekat už dost dlouho, je třeba konečně jednat.

Bohužel jsme se díky Andreji Babišovi dostali do situace, kdy se ostatní Evropané začínají ptát, zda-li v Česku ještě vůbec funguje právní stát. Není přece možné, aby nejvýše postavený český politik vyplácel dotace ze státní pokladny sám sobě a nikdo proti tomu nezasáhl. V evropské demokracii musí platit pravidla stejně pro všechny a skutečnost, že čeští úředníci jsou vládou úkolováni, aby tento princip podkopávali, nás nesmírně poškozuje.

Marcel Kolaja (Piráti, Zelení/ESA)

Andrej Babiš má k dispozici dostatek prostředků, jak svůj střet zájmů zneužít právě k zabránění vyřešení jeho střetu zájmů českými úřady. Faktem pak zůstává, že české úřady měly dostatek času, ale s žádným řešením nepřišly. Evropským institucím pak nezbývá nic jiného než se střetem zájmů Andreje Babiše zabývat na evropské úrovni, a je zcela správně, že se protiprávním jednáním Andreje Babiše zabývá i Evropský parlament.

Andrej Babiš naši vizitku v Evropě už řadu let poškozuje. Bohužel může velmi závažně poškodit Česko jako takové. Pokud totiž bude Andrej Babiš dále předstírat, že jeho gigantický střet zájmů neexistuje, vážně tak ohrozí vyplácení evropských dotací pro celé Česko. Vyřešení střetu zájmů Andreje Babiše je v zájmu českých občanů.

Marcel Kolaja: Sociální sítě je třeba decentralizovat, příklady existují už nyní

S místopředsedou Evropského parlamentu Marcelem Kolajou (Piráti, Greens/EFA) redakce EURACTIV.cz hovořila o vlivu sociálních sítí i revoluční snaze EU o jejich regulaci. „O tom, co je nelegální musí rozhodovat nezávislé a nestranné soudy,“ říká.

Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL, EPP)

Pokud selhává opakovaně právní stát v České republice, kde nejsou po firmách premiéra vyžadovány nezákonně proplacené miliony, musí na tuto situaci upozornit Evropský parlament, který tak ve své rezoluci podpoří závěry auditů Evropské komise. Firmy premiéra Babiše žádají o evropské dotace, tedy o peníze evropských daňových poplatníků. Je proto na místě, aby dodržovaly pravidla hry. Česká republika by měla více kontrolovat, kdo o jaké dotace žádá, aby se těmto průšvihům předešlo. Andrej Babiš není Česká republika a měl by si jí přestat brát jako rukojmí.

Image České republiky nejvíc poškozuje sám premiér Babiš svým nabubřelým chováním a neochotou celou situaci vyřešit jako chlap. Kvůli jeho chamtivosti hrozí, že České republice mohou být stopnuty dotace. To je naprosto šílený scénář, kdy kvůli jednomu člověku na to dojede celá země! Premiér Babiš si stěžuje, že to je kampaň a účelovka, což mu tady nikdo nevěří. Roky pracujeme na tom, aby byla Česká republika brána jako důležitý partner při důležitých jednáních, ale vinou pana premiéra se nám tento cíl rychle vzdaluje.

Michaela Šojdrová (KDU-ČSL, EPP)

Samozřejmě by bylo lepší, kdyby všechny kauzy týkající se střetu zájmů českého premiéra vyřešila ČR a nemuseli jsme se tím zabývat na úrovni EP, Komise a Rady. Byla by to slušnost vůči českým i evropským daňovým poplatníkům. Audity, posudky, celé řízení něco stojí. Jak řekl komisař Hahn: „Debaty o střetu zájmů je třeba vést i na národních úrovních. Když hovoříme  o ochraně rozpočtu EU a o střetu zájmů, hovoříme nejen o rozpočtu EU, ale o penězích v národních rozpočtech.“ Myslím si, že pozitivní na celé věci je, že EU díky i případu našeho premiéra přijala legislativní opatření proti střetu zájmů a na ochranu evropského rozpočtu.

Na to, že jednání pana Babiše ohrožuje pověst České republiky jako důvěryhodného partnera pro vyjednávání v rámci EU upozorňujeme od začátku. I když víme, že ve střetu zájmů je premiér Babiš, nikoli Česká republika, určitě nás to poškozuje. Premiér si bere naši zemi jako rukojmí a naše ministerstva musí hájit zájmy Agrofertu. To platí i pro vyjednávání o nové podobě společné zemědělské politiky. Všichni partneři na úrovni EU vědí, že náš premiér je trestně stíhaný a je ve střetu zájmů. Také při jednání v Evropském parlamentu několikrát zaznělo, a to i od komisaře Hahna, abychom tuto věc řešili také doma, na úrovni ČR.

Luděk Niedermayer (TOP 09, EPP)

Dle mého soudu obojí. To si neodporuje. I na úrovni EU je třeba se z této kauzy poučit a nastavit principy, které v budoucnu budou zajišťovat dodržování práva EU lépe a jasněji, než je tomu nyní. Samozřejmě, že zásadní změny je třeba i u nás – fungování státu ve střetu s agresivitou prosazování zájmu premiéra dopadlo pro náš stát a jeho občany špatně.

Nemám z toho radost, ale důvody pro silné znepokojení kolegů poslanců chápu. Nejde jen o rezoluci, ale možné další kroky, které Komise a EU může vůči naší zemi učinit. To mě velmi znepokojuje. Je proto jasným úkolem další vlády v tomto učinit jasný a rychlý obrat o 180 stupňů a zajistit kvalitní fungování státu a striktní dohled nad využíváním dotací.

Návrat EP do Štrasburku? Europoslancům se příliš nechce, uvítali by zachování online režimu

Chystaný červnový návrat europarlamentu do Štrasburku není příliš po chuti velké části europoslanců. Zatímco francouzští politici rozhodnutí uvítali, řada politiků tvrdí, že výpadek cest do Francie ukázal na zbytečnost dvou sídel.

Jiří Pospíšil (TOP 09, EPP)

Předně je třeba uvést, že Evropský parlament se tím zabývá proto, že to dosud nebylo vyřešeno na vnitrostátní úrovni. Čili v současné situaci to na evropskou úroveň jednoznačně patří. EP nezbývá nic jiného než se tím zabývat, i když to pro mě ani nikoho z kolegů není nic příjemného. Jde totiž o ochranu evropského rozpočtu a evropských daňových poplatníků a dodržování pravidel, která jsou s tím spojena. A to je úkol, který primárně náleží Evropské komisi a zprostředkovaně i Evropskému parlamentu, který ji kontroluje. Může mě jenom mrzet, že premiér Babiš nechal svou kauzu dojít tak daleko, že se dostal do střetu s evropskými institucemi a do tohoto svého osobního sporu navíc zatáhl celou Českou republiku.

Samozřejmě, že nás kauza premiéra Babiše v očích EU poškozuje. Jeho chamtivé chování, které je v rozporu s pravidly EU, je viditelnější především proto, že Evropská unie nikdy v minulosti žádnou podobnou kauzu řešit nemusela. Dokonce myslím, že než se Andrej Babiš objevil na politické scéně, nikoho v EU ani nenapadlo, že by se mohl objevit premiér, který bude ve střetu zájmů a navíc jej bude odmítat řešit. Tento až donedávna nepředstavitelný exces zcela logicky vrhá negativní světlo na celou Českou republiku.

Stanislav Polčák (STAN, EPP)

Věc došla tak daleko, že by střet zájmů premiéra Babiše měl Evropský parlament určitě řešit: jde o evropskou záležitost, kdy je ve hře závazné evropské právo, a není možné připustit, aby v případě dotací u jednacího stolu seděli ti, kdo je přímo čerpají. Je to tím pádem téma i pro české orgány, ale hlavně by se měl k tomuto problému postavit čelem sám premiér Babiš. Hrozí, že tím, jak schovává hlavu do písku, vzniknou České republice ohromné škody, a nebudou to už jen škody reputační.

Image České republiky nepoškozuje to, že se zcela pochopitelně o jejích problémech mluví, ale existence problémů samotných. Řešení má v rukou vedle Poslanecké sněmovny, která nyní bude ve třetím čtení projednávat novelu zákona o střetu zájmů a která – doufám – přijme funkční řešení, prakticky jediný člověk. Ten bohužel předřazuje své soukromé zájmy před zájmy České republiky, a tím vlastně potvrzuje existenci svého obřího střetu zájmů. Ten člověk se jmenuje Andrej Babiš a na něj by měl směřovat Váš dotaz, co udělá pro to, aby obraz České republiky nebyl nadále poškozován.

Kateřina Konečná (KSČM, GUE-NGL)

Vždy jsem byla zastáncem hesla, že „špinavé prádlo by se mělo prát doma”. Nevidím žádný racionální důvod řešit českého premiéra na půdě Evropského parlamentu. Stejně tak dost dobře nerozumím tomu, čeho tím kolegové vlastně chtějí dosáhnout. Pokud porušuje A. Babiš ustanovení pro přidělování dotací, je to věc poskytovatele dotací a auditních orgánů. Podle mého soudu jsou důležitější témata, na jejichž řešení z evropské úrovně občané (nejen) naší země čekají. Třeba ukončení praxe dvojí kvality potravin, propastných rozdílů v odměňování mezi evropskými zeměmi, nebo aktuálně třeba zrušení nesmyslných patentů blokujících přístup ke špičkovým léčivům a vakcínám.

Když něco projednávám, tak mě vždy zajímá v první řadě dopad na české občany. A tento případ – ať se na něj dívám, jak se dívám – je ryze politická záležitost, která ať dopadne jakkoli, nebude mít de facto žádný dopad na občany ČR. Pokrytectví některých evropských politiků totiž dosahuje nebetyčných výšin. Dovedu si představit, že lidovečtí poslanci z Německa budou hlasovat proti Babišovi a o týden později se bude A. Babiš objímat s A. Merkel nebo E. Macronem. A takového pokrytectví já se účastnit nechci.

Hynek Blaško (SPD, ID)

Je to vnitrostátní záležitost a je to ukázka toho, že domácí problémy mají být řešeny v členských státech, kde politici mají zodpovědnost vůči svým voličům.

Nemyslím si to. Evropský parlament se zabývá domácími kauzami politiků členských i kandidátských zemí EU prakticky neustále.